Flyselskap

Første Lufthansa Boeing 777-9 på monteringslinjen

Lufthansa Boeing 777-9
Foto: Boeing / Lufthansa.

Lufthansa viste i dag frem det første bilde av flykroppen til selskapets første Boeing 777X. Flykroppen er i dag blitt montert sammen på Boeing-fabrikken i Everett, Washington.

Boeing fullfører for tiden monteringen av den første 9-modellen med motoren GE Aviation GE9X-drevne 777X-familien, med utrulling forventet i midten av mars. Det første flyet skal være klart til  levering i 2020. Lanseringskunden er ikke uventet Emirates.

Lufthansa-flyet er det første av 20 Lufthansa Boeing 777-9 -modellen som det tyske flyselskapet har i bestilling, med leveranser i løpet av sommeren neste år.

 

Lufthansa Boeing 777-9 X

Lufthansas nye Business Class-produkt kommer med innfasingen av Boeing 777-9X. Lufthanse er Boeings lanseringspartner for den nye flytypen som settes i trafikk fra og med 2020. Layouten i den nye Business Class-kabinen er en kombinasjon 1+2+1 og 1+1+1, noe som gir langt mer privatliv. Det er grunn til å tro at det blir plass nok til å virkelig breie seg ut i den nesten seks meter brede kabinen. Konfigurasjonen er ikke helt ulik den man finner i nye United Polaris Business. Fargetemaet er også videreutviklet og inneholder kombinasjon av edelblå toner.

Lufthansa Business Class 777X

Om Boeing 777X familien

Boeing 777X er en ny serie av Boeing 777-familien av tomotors langdistanse passasjerfly under utvikling ved Boeing Commercial Airplanes i USA. 777X vil bli levert i to varianter, 777-8X og 777-9X. Flytypen vil være utstyrt med nye motorer, nye vinger i komposittmateriale og teknologier fra Boeing 787. Den er ment å skulle konkurrere med Airbus A350.

I konstruksjonsplanene for Boeing 777X inngår utforming av kabinen med detaljer som opprinnelig ble introdusert med Boeing 787 Dreamliner. Disse omfatter større vinduer enn tidligere kommersielle fly, økt kabintrykk tilsvarende lufttrykket ved 1 800 meters (6 000 fot) høyde, større takhøyde og høyere luftfuktighet. Strukturelle endringer av det opprinnelige 777-flyskroget er nødvendig for å muliggjøre implementering av disse designforbedringene samt større kabinbredde. Det er planlagt at 777X skal utstyres med innklappbare, tilbakestrøkne vingetipper slik at det kan plasseres i samme størrelseskategori som dagens 777-maskiner.