Flyselskap

Airbus går med planer om en A350-2000 ?

Airbus går med planer

Airbus ønsker å bygge en A350 variant med 400+ seter i konkurranse til  Boeings 777X.

Nå som A380-programmet offisielt er avsluttet, har spekulasjonene fokusert på hva som skal bli det neste store prosjektet for flyprodusenten Airbus. Aerospace-produsenten har antydet å lage en utvidet – forlenget variant av  A350. Den kan komme til å gå i direkte konkurranse med Boeings 777X serie.

Airbus går med planer
Airbus går med planer om A350-2000 ? Foto: Youtube.com

Hva kan vi forvente ?

På dette tidspunktet er det hele bare basert på rykter. Men det er en stor mulighet for at Airbus vil tilby ytterligere forlengelse av A350-1000 til å konkurrere med Boeings 777X.

Innfellbare Winglets – Boeing 777X – Illustrasjon: Boeing.

Tidligere var Airbus motvillig til å videre utvikle en videre forlengelse av A350 modellen. Den ble bare tilbudt til Singapore Airlines under Paris Air Show i 2017. Dette for å ikke komme i konflikt med sin egen A380. Nå er det prosjektet skrinlagt, og siste A380 ruller ut av fabrikken allerede i 2021. Det er på tide å børste støv av «gamle» A350 tegninger.

Qatar Airways QR har bestilt 777X – Foto: Boeing.

For tiden virker det bare at Qatar er interessert i en mulig forlenget utgave av A350 for å erstatte sine A380 med 787-serien, mena andre flyselskaper som Qantas kan raskt få tak i flyet hvis forlengelsen kommer med en lang rekkevidde (til sin foreslåtte rute fra Sydney til London ).

Airbus går med planer om en A350-2000 ?

Den nye Airbus forlengelsen, har fått navnet «-2000» av folk i bransjen. Det  vil bare være ytterligere fire meter lang (totalt 79 meter). Men denne strekningen vil tillate ytterligere fire rader (ca. 45 flere seter) om bord. Denne økningen i seter og  vil plassere A350 fra 379 seter til 414 seter (I en tre klassekonfigurasjon), ett sete mindre enn 777-9.

  • Det vil kun kreve 3% ytterligere motor-kraft for å kunne ta av, og dermed ville Rolls-Royce Trent XWB-97-motorer være tilstrekkelig til å fly flyet uten å kreve redisign.
  • Dette flyet ville ha en redusert rekkevidde på rundt 14,100 km (7.600 nmi), men fortsatt konkurransedyktig med Boeing 777-9.

Men noen sier at Airbus venter på en neste generasjons motor før de legger til dette designet (Rykter snakker om Ultra Fan, vil denne nye motoren gjøre flyet mer drivstoffeffektivt enn Boeing 787).

Så mange A350er som ennå ikke er satt i , kan ordrer enkelt endres. Dette nye designet ville ikke kreve en stor innsats for å bli implementert.