Ingen overlevde da et Ethiopian Boeing 737 MAX med 149 passasjerer og et mannskap på åtte styrtet søndag mellom Addis Abeba og Kenyas hovedstad Nairobi.
Seks minutter etter at flyet tok av fra den etiopiske hovedstaden forsvant det fra flytårnets radar. Flyselskapet bekrefter at én nordmann var om bord.
Kapteinen på ulykkesflyet var Yared Getachew, og han fløy sammen med Ahmed Nur Mohammod, opplyser flyselskapet i en pressemelding. Kaptein Getachew hadde mer enn 8000 timer i luften, mens Mohammod hadde 200 flytimer.
Ifølge loggboken til flytårnet så meldte piloten ifra om at han hadde noe problemer og ønsket å returnere til flyplassen.
Tewolde Gebremariam, Direktør for Ethiopian Airlines .
Det er iverksatt undersøkelser på krasjstedet, og ansatte fra flyselskapet arbeider foreløpig med å få bekreftet alle detaljer rundt eventuelle antallet omkomne og eventuelle overlevende.
Ethiopian flyr fra Norge
Ethiopian Airlines er Afrikas største flyselskap med et godt renommé for sikkerhet.
Selskapet har flere flyginger daglig mellom Addis Abeba og Nairobi og flyr også daglig fra Oslo til Addis Abeba, der det er videreforbindelse til Nairobi og en rekke andre afrikanske destinasjoner.
En rekke flyselskaper har fly av typen 737 MAX 8, deriblant American Airlines, Norwegian, FlyDubai, Air Italy og TUI.
Mulig tilsvarende feil som i Indonesia?
En svensk ekspert sier til TT at ulykken ligner veldig på ulykken i Indonesia, der alle 189 omkom da Lion Air-flyet gikk ned 13 minutter etter avgang fra Jakarta.
Hans Kjäll viser til at det dreier seg om samme flytype, som begge var helt nye, og at det var ustabil fart under oppstigningen i begge tilfeller.
Flyet i Indonesia styrtet etter at nødsystemet ved en feil startet opp og aktiverte autopiloten som styrte flyet nedover. Flygerne hadde ikke kunnskap om hvordan de kunne overta kontrollen manuelt. I etterkant av ulykken i Indonesia sendte Boeing sendt ut sikkerhetsvarsler på flytypen.
Dersom det er samme feil, kan det bety store problemer for Boeing og flyselskapene som har kjøpt det populære nye flyet. Hvis flytypen er utsatt for havari, kan det bety at alle de eksisterende flyene blir satt på bakken til problemet er løst, sier Kjäll.
Om 737 MAX
Den nye familien er basert på Boeing 737 Next Generation-familien som den kommer til å erstatte. Den vil representere fjerde generasjon av 737-familien. Den viktigste endringen er bruken av større og mer effektive CFM International LEAP-1B-motorer. Flykroppen vil også gjennomgå enkelte modifikasjoner. Første leveranse av 737 MAX er planlagt å finne sted i 2017, 50 år etter at 737 gjennomførte sin første flyvning. Boeing har per mai 2015 bekreftede bestillinger for totalt 2 725 fly av typen 737 MAX.
Tidligere fly utviklet av amerikanske Boeing Commercial Airplanes blir ofte nevnt med Boeing i navnet. Produsenten har derimot ved lansering av 737 MAX gjentatte ganger presisert at flytypen kun heter 737 MAX, altså ikke Boeing 737 MAX.