Norwegian var i 2018 det største ikke amerikanske selskap på ruten mellom New York og Europa. Nå ønsker den amerikanske lavpris giganten Jet Blue en del av trafikken over Atlanter-havet.
Amerikanske Jet Blue frakter årlig over 42 millioner passasjerer stort sett på det amerikanske innenriks markedet, men har gradvis etablert ruter mellom mainland USA og Karibien, Mexico og «latin»-amerika.
I tillegg har JetBlue codeshare avtaler med en rekke forskjellige selskaper: WestJet, Turkish Airlines, Emirates, Qatar Airlines, Iberia, Etihad Airways, Iceland Air. JetBlue Airways er et amerikansk lavprisflyselskap med hovedbase i New York.
Vurderer BOS/JFK til London
To av Londons seks flyplasser har for tiden kapasitet-begrensninger. Både Heathrow og Gatwick er i øyeblikket på maksimal kapasitet. Mens Heathrow vurderer å bygge en tredje rullebane for å øke kapasiteten, ser Gatwick på mulighetene til å ta i bruk sin reserve-rullebane på permanent basis. Derfor er slots (landingsrettigheter) ved Heathrow verdt store penger. Et eksempel på hvor dyrt slotene kan være, er salget av et Kenya Airlines-par til Oman Air. Slot-paret med et landings tidspunkt klokken 06:30 om morgenen, med avreise allerede klokken 08:25 samme dag ble solgt for USD$ 75 millioner.
JetBlue-sjefen har antydet at Gatwick og Stansted kan vurderes som London-flyplass som del av det transatlantiske nettverket.
Deler av utfordringen med Gatwick og Stansted har vært knyttet til geografi, men det har også vært om attraktiviteten på tidspunktene. Vi må sørge for at vi kan tilby en ruteplan som virker tiltrekkende for våre kunder.
Historien om Jet Blue
Gründer av selskapet var David Neeleman som meldte om sine planer i februar 1999 og bestilte fly fra Airbus. Den første flygningen til jetBlue fant sted 11. februar 2000 mellom New York JFK og Fort Lauderdale. JetBlue var et av få selskap som klarte å gå med overskudd selv etter terrorangrepet 11. september. I 2002 fikk selskapet levert underholdningsutstyr med skjerm i hvert sete som ga alle passasjerene mulighet til å se på fjernsyn.
Dagens flåte
Siden JetBlue ønsket å fly til en del destinasjoner der det ikke var grunnlag for Airbus A320 flyene bestilte selskapet 100 mindre Embraer 190 fly i 2003. Disse flyene ble satt i rute 8. november 2005, først på ruten New York-Boston. JetBlue hadde imidlertid en del problemer med de nye flyene med forsinkede leveranser og en del mindre tekniske problemer.
Jet Blue er et av selskapene som allerede har mottatt A321neo, og vil i løpet av første halvdel av 2019 bestemme seg om selskapet skal konvertere noen av de siste 30 til A321 LR. Flyselskapet har allerede innredet A321neo med Mint – selskapets Business Class.
Hva JetBlue hele tiden har gjort siden vi startet opp for nesten 20 år siden er å tilby lave priser med en bedre service, og det vil vi gjerne bringe til Europa.
Robin Hayes, CEO i Jet Blue i et intervju med The Independent.
Har invitert ansatte
JetBlue har for øvrig sendt ut en invitasjon til ansatte om å holde av 10. april for et arrangement i New York der selskapet sier de skal snakke om strategi og visjon. Designet på invitasjonen kan synes å inkludere to London landemerker: London Eye og Shard. The Shard er en skyskraper i det sentrale London, beliggende ved sørenden av London Bridge.
Det New York-baserte flyselskapet kan på mange måter minne om Norwegian ved at produktet ligger et nivå over ultra-lavprisselskapene som Spirit, Frontier Airlines eller Ryanair.