Avstanden fra vingetipp til vingetipp er lenger enn en fotballbane. Totalt et vingespenn som er 50 prosent større enn på superjumboen Airbus A380. Flyet, som har fått navnet Stratolaunch, er designet for å kunne fly opp til de lavere delene av rommet og slippe en rakett som i sin tur flyr ut i verdensrommet for å plassere ut satellitter.
Inntil nå har det kun blitt gjort tester på bakken, før det lørdag fløy to og en halv time over Mojaveørkenen.
Dagens flyging er et steg videre i vårt oppdrag om å kunne tilby et smidig alternativ til oppskytinger som krever kraftige raketter.
Jean Floyd, Administrerende direktør hos Stratolaunch.
Flyet nådde lørdag en toppfart på 304 kilometer i timen og nådde en høyde på 17.000 fot, som tilsvarer 5.182 meter.
Det enorme flyet har to skrog og seks motorer som tilsvarer dem som sitter på en Boeing 747 Jumbojet. Tanken er at raketten som skal frakte satellitter ut i rommet, skal henge mellom de to flykroppene på Stratolaunch.
Konseptet handler om å fly opp til en marsjhøyde på rundt 35.000 fot, og der slippe én eller flere bæreraketter. På papiret er dette en væruavhengig og relativt kostnadseffektiv måte å bringe nyttelast opp til flere ulike baner.
Stratolaunch påpeker at selv om satellitter blir stadig mindre og rimeligere å bygge, forblir mange av dem på bakken på grunn av knappheten på oppskytingskapasitet. Bæreflyet er naturligvis gjenbrukbart etter kort tid og ikke minst kan det fly fra hvor som helst hvor det finnes en lang nok rullebane.
Om selskapet
Stratolaunch ble stiftet i 2011 av Paul G. Allen, blant annet kjent for å ha grunnlagt Microsoft sammen med Bill Gates. Den styrtrike filantropen gikk bort 15. oktober i fjor, 65 år gammel, og tre måneder senere varsler flere amerikanske medier at selskapet nå gjør drastiske kut
Kilde: NTB / Stratolaunch