Flyselskap

Partene i SAS-streiken møtes til mekling

Partene i SAS

Partene i SAS-streiken skal møtes til mekling hos Riksmekleren 1. mai klokken 11. Det bekrefter riksmekler Mats Wilhelm Ruland overfor NTB.

Jeg kan bekrefte at partene skal ha samtaler hos Riksmekleren.

Mats Wilhelm Ruland, Riksmekler til NTB.

Ruland sier at det er de samme temaene som ble brakt inn i meklingen sist, som skal diskuteres onsdag. Det betyr blant annet arbeidstid, turnus og lønn.

– Vi skal forsøke å finne en løsning på konflikten. Jeg har alltid tro på en løsning, men det er krevende, sier han.

Stiller forberedt

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til NRK at partene har forberedt et grunnlag før dagens mekling.

Vi er kommet til en god og konstruktiv fase der vi, med riksmeklerens hjelp, forhåpentligvis får en løsning på denne tragiske streiken.

Knut Morten Johansen, Informasjonssjef i SAS.

Informasjonssjefen sier at det vil ta noe tid å komme tilbake til normal drift dersom partene skulle komme til enighet.

På vei inn til meklingsmøtet sa forhandlingsleder for SAS, Marianne Hernes, «det håper vi absolutt» på spørsmål om hun trodde det nå var grunnlag for en løsning.

 

Dette strides SAS og pilotene om

  • Lønn: Pilotene godtok kutt i lønn og pensjon da SAS var nær konkurs i 2012 og har senere hatt lav lønnsvekst. Nå kreves 13 prosent lønnshopp, ifølge kilder i selskapet. Det til tross for at piloter er blant desidert lønnsledende yrker i Norge med over én million kroner i snitt, ifølge SSB.
  • Fast turnus: 50–60 prosent av SAS-pilotene har en fleksibel turnus og vet først 14 dager før en ny måned hvilke dager de jobber og hvilke de har fri. Pilotene vil ha fem dager på, fire dager av for alle. SAS sier det blir for dyrt, fordi behovet varierer mye.
  • Fempartsavtale: SAS har svart med å si opp en avtale om samarbeid, produksjon, karriereplan og ansiennitet for pilotene – blant annet hvilke piloter som får fly på langdistanse. Pilotene krever at avtalen videreføres.
  • Rollefordelingsavtale: SAS har også sagt opp en avtale som sier hvilke ruter som skal flys av SAS’ piloter. Pilotene krever at avtales videreføres. Bak lurer en frykt for at deler av virksomheten havner utenfor tariffområdet, men det kan ikke forhandles om.
  • Jobbgaranti: I bytte mot to oppsagte avtaler tilbyr SAS alle dagens piloter garantert jobb ut karrieren.