MAX problemene koster American dyrt
Selskapet, som har den nest største flåten av MAX-fly i USA med 24 jetfly, forventer nå enhetsinntekter, et mål som sammenligner salget til flykapasiteten, øker mellom 3% og 4% i kvartalet i juni, sammenlignet med sin tidligere prognose av en økning på mellom 1% og 3%.
Flyselskapet økte også prognosen for kvartalsvis før skattemarginen, unntatt enkelte poster, til et utvalg på 8,5% til 9,5%, fra 7% til 9%.
Analytikere har sagt at selskaper som ikke fly MAX-maskinene som Delta Air Lines forventer å gjøre mye bedre i år. De dra nytte av redusert etterspørsel i form av høyere kabin faktor og høyere billettpriser.
I fjor fortalte Delta at den forventer at kvartalsstallene skulle være på høyde av sin tidligere prognose, hjulpet av «sterk etterspørsel» i USA.
Delta vil rapportere resultatet for andre kvartal på torsdag. American Airlines og lavpris selskapet Southwest Airlines, som er verdens største MAX-operatør med 34 jetfly, forventes å rapportere resultater senere denne måneden.
American Airlines
American Airlines er verdens største flyselskap målt i antall passasjerer, og det nest største målt i omsetning. Selskapet har hovedkvarter i Fort Worth i Texas, og flyr rutetrafikk over hele USA, samt flygninger til Latin-Amerika, Vest-Europa og Japan. Siden 1982 har American Airlines vært et datterselskap av AMR Corporation.
De viktigste flyplassene til American er Dallas/Fort Worth, Chicago O’Hare, San Juan og Miami. Etter at American kjøpte Trans World Airlines har også Saint Louis blitt en hovedflyplass. Andre flyplasser med flere ruter er La Guardia og Kennedy i New York, Boston og Los Angeles. I tillegg til ruter drevet av American finnes datterselskapet American Eagle som flyr på mindre, regionale ruter.