Norwegian legger ned samtlige transatlantiske flyvninger mellom Irland og Nord-Amerika fra 15. september 2019.
Etter hvert som flyselskapet har gått fra en vekst fase til å fokusere på lønnsomhet. Har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske flyvninger mellom Irland og Nord-Amerika, og vurderer grunnleggelsen av Boeing 737 MAX-flyene, har vi konkludert med at disse rutene ikke lenger er kommersielt levedyktige.
Matthew Wood, SVP Long-Haul Commercial hos Norwegian.
Norwegian vil takke flyplassene i Dublin, Cork og Shannon i tillegg til New York Stewart, Providence og Hamilto, reiselivspartnere og våre kolleger og kunder for å ha støttet Norwegians transatlantiske ekspansjon fra Irland siden 2017. Selskapet arbeider proaktivt med både piloter og kabinpersonale ved Dublin basen. Dette inkluderer deres respektive fagforeninger, for å sikre at oppsigelser fortsatt er en siste utvei.
Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA
Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre. Vi har leid inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos drøm om å revolusjonere langdistanse-markedet, ved å åpne opp smalere ruter over Atlanterhavet ved bruk av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
Om Norwegian
Norwegian er det femte største lavprisselskapet i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, Singapore, Karibia, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 160 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år. Som er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden.