Fra 1. september vil Suparna Airlines fly to ukentlige fraktavganger fra Avinor Oslo lufthavn til Nanjing i Kina. Ny fraktrute fra Avinor Oslo.
Lokalisert vest for Shanghai, er Nanjing lufthavn godt plassert for å bidra til å imøtekomme den økende etterspørselen for fersk norsk sjømat til kinesiske kunder.
Vi forventer at denne ruten kan generere opp mot 250 millioner kroner i årlig eksportverdi av norsk sjømat.
Martin Langaas, direktør for flyfrakt i Avinor.
Suparna Airlines Company Limited, som opererer som Suparna Airlines, er et privateid flyselskap med base på Shanghai Hongqiao International Airport, Kina. Suparna ble grunnlagt i 2003 som et all-cargo flyselskap merket som Yangtze River Express, og driver innenlandske og internasjonale tjenester fra hovedbasen på Shanghai Pudong International Airport og sekundærknutepunkt i Xian.
Luftfartsselskapet søkte CAAC om utvidelse av forretningsomfanget sitt i juli 2015 til å omfatte persontransport, og ble det tredje kinesiske all-cargo-flyselskapet som gjorde overgangen etter Loong Air og Donghai Airlines. Suparna Airlines lanserte sin første passasjer Sanya-Shanghai-rute den 15. desember 2015 under merkenavnet Yangtze River Airlines. Det ble omdisponert til Suparna Airlines 8. juli-2017.
Suparna Airlines er den del av den kinesiske HNA-gruppen, som også eier Hainan Airlines. Den nye fraktruten vil opereres av en Boeing 747-400F med avgang fra Norges hovedflyplass kl. 16.30 torsdager og søndager. Ankomst i Nanjing, Kina er kl. 09.00 lokal tid morgenen etter.
Om HNA-gruppen
HNA-gruppen startet som et lite reiselivsselskap på Hainan på 1990-tallet, bygget opp et flyselskap og kjøpte opp mindre hoteller. De siste fem årene har selskapet ekspandert kraftig i Kina – og internasjonalt.
HNA har foretatt oppkjøp på rundt 40 milliarder dollar siden 2014. Selskapet eier blant annet ti prosent av Deutsche Bank – et kjøp som ble finansiert av UBS.
HNA begynte å kjøpe aksjer i all hemmelighet i Tysklands største finansinstitusjon i 2016. I fjor flagget selskapet en eierpost på like under ti prosent, noe som gjør det kinesiske selskapet til den største enkeltaksjonæren.
Ny fraktrute fra Avinor Oslo
Oslo lufthavn er tilrettelagt for rasjonell og effektiv frakthåndtering, og det er store arealer til næringsutvikling både på flyplassen og i områdene rundt. Flyplassens fraktområde er på 206 dekar. Det er lokalisert nært terminalen for effektiv frakthåndtering både av passasjerfly og fraktfly. Fraktterminalene er moderne gjennomstrømningsterminaler med kjøle- og frysefasiliteter i tillegg til områder for oppbygging og nedbryting av containere og paller.