Qantas Airways skal gjennomføre «spøkelses-flyvninger» mellom New York og London til Sydney med bare noen få ansatte ombord for å se hvordan menneskekroppen takler turen før kommersielle ruter introduseres.
Qantas fortalte torsdag at selskapet vil simulere verdens lengste flytur med Boeings Dreamliner allerede i oktober 2019. Nyttelasten på 40 passasjerer og mannskap, de fleste av dem ansatte, vil gjennomgå en rekke medisinske tester og vurderinger.
Det australske flyselskapet ønsker å starte direkteflyvninger som forbinder Sydney til New York og London allerede i 2022. Administrerende direktør Alan Joyce beskriver rutene som luftfartens «siste skanse».
Høste erfaringer
Ruten som vil ta omtrent 20 timer, er ennå ikke bekreftet. Qantas har enda ikke bestemt seg for et Boeing- eller Airbus SE-fly som kan fly ruten fullastet og uten pause. Og det er ikke klart hvordan passasjerer tåler å tilbring nesten et døgn i en flykabin.
Erfaringene vi bygger på disse flyvningene vil være uvurderlige.
Alan Joyce, CEO hos Qantas
Joyce har tidligere sagt at selskapet planlegger å velge enten Boings 777-8X eller Airbus ultra-lang rekkevidde A350-900ULR og -1000ULR til flyvningene. Konkurranse om kontrakten gir Qantas mer konkurranse om prisen på flyene.
I et intervju med Bloomberg Television torsdag fortalte Alan Joyce at Boeings 777X-program forsinkelse ikke har ekskludert den amerikanske produsenten fra avtalen. Han sa at Boeing har tilbudt Qantas en «overgangs» -løsning for å imøtekomme enhver forsinkelse.
Dette er fortsatt et veldig tett konkurranse løp.
Project Sunrise – verdens lengste flytur ?
Destinasjoner som kan nås direkte fra Australias to største byer under planen kodenavnet Project Sunrise. Prosjektet inkluderer London, Paris og Frankfurt i Europa og New York og Chicago i USA, bekreftet Joyce. Konsernsjefen har omtalt denne typen ruter som «siste skanse» innen kommersiell luftfart, hvoretter alle større byer vil være innenfor rekkevidde av non-stop-flyvninger.
Qantas har allerede åpnet nye ruter med eksisterende flypark, og legger til de første direkteflyene fra London til Perth – som ligger motsatt Melbourne og Sydney på Australias vestkyst – i fjor med en Boeing 787 Dreamliner. Flyselskapet vurderer å bruke modellen på ruter fra Brisbane til Chicago, Dallas og Seattle.