Flyselskap

SAS har funnet sprekker ved vingen i to Boeing-fly

SAS har funnet sprekker

SAS har oppdaget feil på to av de 31 Boeing 737 NG-flyene som er undersøkt etter at det ble funnet sprekker ved flyets vinger på denne flytypen i Kina.

Det ene flyet var allerede på vei ut av flåten til SAS, mens det andre flyet da får en del byttet.

Knut Morten Johansen, pressesjef i SAS til TV 2.

Undersøkelsene ble beordret av USAs luftfartsmyndigheter (FAA) i forrige uke.

I september fant Boeing sprekker i flere 737 NG-fly. SAS ble pålagt å undersøke 31 av sine fly. FAA krever inspeksjon av i alt 165 fly.

Dersom man finner en feil på en flytype et sted, så gir man beskjed til alle andre om at dette må sjekkes. Det er slik det foregår, og sånn kan man opprettholde en høy sikkerhetsmessig standard.

SAS har funnet sprekker

Undersøkelsene foretas når flyene ikke er i drift, og flytrafikken vil dermed ikke påvirkes, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Sjekker som dette gjøres flere ganger i året, forskjellen her var at det var to funn.

Knut Morten Johansen til TV 2.

Fly som har fløyet mer enn 30.000 turer, er beordret undersøkt innen én uke. To flyselskaper har satt til sammen satt 13 fly på bakken. Southwest Airlines har undersøkt over 200 fly og satte to på bakken. Brasilianske Gol Linhas Aereas har tatt elleve fly ut av drift, ifølge Reuters.

Samarbeider med selskapene

Sprekkene er funnet i det som kalles «pickle fork». En struktur som styrker vingefestet og som er laget for å vare ut hele flyets levetid. Boeing samarbeider med flyselskapene i feilsøkingen som nå gjøres. En talsperson for Boeing sier at produsenten jobber med flyselskapene for å utvikle reparasjonsplaner, skaffe deler og tilby hjelp. Flyene det er snakk om er en versjon av typen Boeing 737 kalt NG, en forkortelse for neste generasjon.

Boeing planlegger å erstatte dem med MAX-flyene, som er satt på bakken etter MAX 8-ulykkene i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars i år. I alt 346 mennesker mistet livet i de to ulykkene.


Boeing 737 NG (Next Generation)

Produsert i perioden 1997– Flyet gjennomgikk en totaloverhaling der stort sett bare det ytre skallet er likt forrige modell. Blant annet ble vingene større noe som tillot høyere marsjhøyder, høyere cruisehastigheter, lavere drivstoff-forbruk og større drivstoffkapasitet. Hele cockpit ble redesignet til ren «glasscockpit». Hvor alle de tradisjonelle instrumenter blir erstattet av 6 store MFD’s (Multi Function Displays) som kan vise forskjellige eller kombinasjoner av parametre, og også fungerer som backup for hverandre. Disse variantene er utstyrt med CFM56-7 motorer. (SAS bestilte også en mer avansert utgave, CFM56-7BE («Evolution») som skulle være mer miljøvennlig med 40 % lavere NOx utslipp enn standardvarianten, men hadde en del vibrasjonsproblemer på lavt turtall)

 

Kilder: NTB/TV2/USA Today/ Wikipedia.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.