Air New Zealand har akkurat kunngjort at selskapet planlegger å starte rute mellom Auckland og New York.
I den samme pressemeldingen melder selskapet at dette går på bekostning av den daglige ruten mellom Los Angeles og London fra oktober 2020.
Air New Zealand vil fly mellom Auckland og alliansepartneren United Airlines ‘New York-sentrum Newark Liberty International Airport tre ganger ukentlig. Ruten vil bli fløyet med den nyeste konfigurasjonen av Boeing 787-9-fly.
Flyet er utstyrt med totalt 27 seter i Business Premier, 33 seter i Premium Economy og 215 seter i Economy. Totalt 275 seter.
Air New Zealand er sterkest når selskapet operer direktefly til og fra hjemmebasen. Denne endringen gir oss best mulig posisjon til å dra nytte av økende etterspørsel over Stillehavet.
Veksten av reisende til New Zealand kommer i hovedsak fra Nord-Amerika, og resultatene fra vår nye rute til Chicago overgår forventningene. New York har vært en ambisjon for Air New Zealand i lang tid, og ved å legge ned ruten over Atlanterhavet (LHR-LAX) vil frigjøre flykapasitet for å gjøre denne milepælen en realitet.
Jeff McDowall, fungerende administrerende direktør i Air New Zealand.
Billetter til Air New Zealands nye rute til New York vil snart legges ut for salg. Det tas forbehold om endelig myndighets godkjenning og bekreftelse på landings rettigheter.
Air New Zealand non-stop – dropper London
Los Angeles-London har vært en av selskapets flaggskip-ruter og en viktig forbindelse mellom New Zealand og Europa siden lanseringen i 1982, men McDowall sier at markedsdynamikken har påvirket lønnsomheten de siste årene.
I dag har Kiwier mer enn dobbelt så mange muligheter til å fly til London på, enn for et tiår siden. Preferansene har endret seg. Mindre enn syv prosent av alle flyreisende mellom Auckland og London valgte å fly via Los Angeles i fjor.
Samtidig har Atlanterhavet blitt en av de mest omstridte rutene i verden, og Air New Zealand mangler hjemmemarkedsfordelene og omfanget av de nordamerikanske og europeiske flyselskapene vi er i mot.
McDowall sier at det vanskeligste ved beslutningen er virkningen på Air New Zealands folk som har jobbet utrolig hardt for å bygge ruten og for å oppnå de høyeste kundetilfredshetsnivåene i flyselskapets internasjonale nettverk.
Legger ned London-base
Dessverre vil nedleggelsen av ruten medføre en avvikling av vår London-base for 130 personer. Vi vil samarbeid med våre ansatte og deres fagforening hjelpe med de neste trinnene i karrieren. Inkludert å se på muligheter i andre områder i flyselskapet.
Los Angeles-London vil operere som planlagt fram til oktober 2020, og ingen billetter er solgt utover denne datoen. Air New Zealand har valgt å kunngjøre avviklingen mer enn et år i forveien for å gi tid til å støtte sine folk og for å unngå noen innvirkning på kunder som er booket til å reise.
Europa, inkludert Storbritannia, er fortsatt en betydelig salgsregion for Air New Zealand. For øyeblikket er mer enn to tredjedeler av inntektene fra London-teamet ikke relatert til Atlanterhavs-ruten. Flyselskapet vil beholde en salgs-, markedsførings- og cargo tilstedeværelse i London for å betjene det viktige markedet, inkludert etter opphør av Los Angeles-London-ruten.
Fakta om Air New Zealand non-stop flyvning
- Fra oktober 2020 vil Air New Zealand-kunder kunne reise året rundt mellom Auckland og London med Star Alliance selskaper via 12 gateways i Asia og Amerika, inkludert New York.
- Air New Zealand vil operere sine 787-9 ‘Versjon 2’ -fly til New York. Dette flyet har en 275-seters konfigurasjon med en høyere andel Business Premier og Premium Economy sitteplasser
- Med en flytid på 15 timer 40 minutter mot USA. Og 17 timer 40 minutter mot Auckland, vil ruten på 14 178 kilometer være Air New Zealands lengste.
- Ruten blir også den femte lengste i verden målt i avstand.
- New York-ruten er forbeholdt endelig myndighetsgodkjennelse og avtaler med fagforeningene.
Air New Zealand er et flyselskap fra New Zealand som er medlem av Star Alliance. Selskapet ble etablert den 26. april 1940 og navnet var da TEAL (Tasman Empire Airways Limited). Selskapet var i begynnelsen delvis eid av australske interesser. I 1961 kjøpte den newzealandske regjeringen hele selskapet og i 1965 ble det omdøpt til Air New Zealand. Selskapets hovedkontor ligger i Auckland.