Som en del av Norwegians strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet, gjør selskapet flere endringer i langdistanseprogrammet. Det blir flere avganger mellom en rekke europeiske og amerikanske storbyer. USA-flygningene fra Oslo opprettholdes, mens Norwegian legger ned alle rutene fra København og Stockholm til USA og Thailand avvikles.
Norwegian har de siste månedene gått grundig gjennom det globale langdistansenettverket. Basert på etterspørselen i de ulike markedene kombinert med driftsutfordringene med Rolls Royce-motorene på selskapets Dreamlinere, avvikler Norwegian langdistanseflyvninger fra Stockholm og København fra 29. mars 2020. USA-flygningene fra Oslo fortsetter som før. Selskapet opplever stor etterspørsel på ruter fra store europeiske byer som London, Barcelona og Paris til en rekke destinasjoner i USA, og øker derfor antall avganger på flere av disse. Det er også lansert nye ruter mellom Europa og USA den siste tiden for å møte den voksende kundemassen. Norwegian tilbyr nå 50 ruter mellom Europa og USA og er største utenlandske flyselskap i New York.
Vi evaluerer kontinuerlig rutenettverket for å sikre at vi møter etterspørselen i markedet og ser frem til å tilby reisende på begge sider av Atlanteren flere valgmuligheter og gode priser. Samtidig ser vi at langdistansemarkedet til og fra Skandinavia er lite, sammenliknet med storbyer som New York, London, Los Angeles, Paris og Roma. Skandinavia er ikke stort nok til å opprettholde interkontinentale flyvninger både fra Oslo, Stockholm og København. Vi har i lengre tid hatt utfordringer med Rolls Royce-motorene på våre langdistansefly, som innebærer at vi må ha flere fly på bakken. Dette påvirker ruteprogrammet.
Matthew Wood, Senior Vice President Commercial i Norwegian.
Norwegian legger ned alle langdistanse rutene fra CPH og ARN
Norwegians langdistansetilbud fra Oslo til USA forblir uendret. Ruten fra Oslo til Bangkok videreføres ikke til sommeren 2020. Rutene fra Oslo til Krabi og Oslo til Bangkok vurderes fortsatt for vinteren 2020.
Norwegians kort- og mellomdistanserutenett fra Oslo, Stockholm og København påvirkes ikke av endringene i langdistansetilbudet. Tidligere i høst lanserte Norwegian 16 nye ruter fra Skandinavia, syv av de fra Norge. I tillegg økte selskapet antall avganger på en rekke ruter fra flere destinasjoner i Norge, Sverige og Danmark.