Flyselskapet Norwegian har blitt innvilget landingsrettigheter ved London Heathrow Airport (LHR) ifølge den nettopp utgitte rapporten fra flyplassens slot koordineringsmyndigheter.
I flyplassens sommer program 2020 (S20) viser den første koordineringsrapporten at Norwegian er det eneste flyselskapet som har fått tildelt nye landingsrettigheter på Londons travleste flyplass. At Norwegian har fått tildelt nye landingsrettigheter på en av verdens største flyplasser, er nyheter i seg selv. For flyplassens koordinator utdele seks landingsrettigheter på Heathrow til bare ett flyselskap er nesten uhørt.
Hva er et «Slot par»
Landing slot, takeoff slot eller airport slot (egentlig en «luke») er en rettighet flyplasseier selger til et flyselskap som gir dette en mulighet til å tilpasse sine landinger og avganger til et bestemt klokkeslett.
Landing slots blir tildelt i henhold til retningslinjer gitt av IATA’s Worldwide Airport Slots Group. Alle flyplasser verden over er kategorisert, enten som Level 1 (Non-Coordinated Airport), Level 2 (Schedules Facilitated Airport) eller Level 3 (Coordinated Airport).
Tildelte landing slots kan ha kommersiell verdi. For eksempel betalte Continental Airlines (Nå United Airlines) 209 millioner dollar til GB Airways for fire par slots (landing og avgang) på London Heathrow Airport. Hvis et flyselskap ikke bruker de tildelte slots kan selskapet miste disse. Slots må brukes minst 80 % i løpet av seks måneder. Selskapet kan drive «ghost» / spøkelses flyvninger eller tomme flyvninger for å opprettholde sine rettigheter. Flyplasser kan bare håndtere en viss mengde trafikk basert på størrelse og antall rullebaner og gater de har tilgjengelig. Det er grunnen til at slots på større flyplasser er svært verdifulle for flyselskapene.
Landingsrettigheter på London Heathrow er noen av de mest ettertraktede slottene hvor som helst i verden og selges for en høy pris. At Norwegian seks av disse ønskelige slottene er ganske overraskende.
Norwegian inntar London Heathrow – partner fikk ingen
Norwegian kunngjorde i oktober 2019 at selskapet hadde inngått en samarbeidsavtale med JetBlue.Samarbeidet vil gjøre det mulig for begge lavprisselskapenes kunder å enkelt bestille videreforbindelser i én og samme transaksjon.
JetBlue har et betydelig rutenettverk i USA, Karibia og Latin-Amerika, mens Norwegian kan tilby en rekke transatlantiske ruter og et stort rutenettverk i Europa. Samarbeidet vil gjøre det mulig for kunder å bestille gjennomgående flyreiser i én enkelt transaksjon på tvers av begge selskapers rutenettverk. Målet er at gjennomgående billetter vil være tilgjengelig på begge selskapers nettsider.
Dette samarbeidet vil gi reisende enda flere valgmuligheter. JetBlue er det største flyselskapet på flere av våre største USA-baser, som New York og Fort Lauderdale. Noe som vil gi våre og JetBlues kunder tilgang til et stort rutenett på begge sider av Atlanteren. JetBlue er en ideell samarbeidpartner for oss ettersom selskapet har en betydelig tilstedeværelse i USA, Karibia og Latin-Amerika.
Geir Karlsen, fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian.
Nå viser det seg at det amerikanske flyselskapet ikke fikk noen landingsrettigheter ved London Heathrow.
Om JetBlue
Gründer av selskapet var David Neeleman som meldte om sine planer i februar 1999 og bestilte fly fra Airbus. Den første flygningen til jetBlue fant sted 11. februar 2000 mellom New York JFK og Fort Lauderdale. JetBlue var et av få selskap som klarte å gå med overskudd selv etter terrorangrepet 11. september. I 2002 fikk selskapet levert underholdningsutstyr med skjerm i hvert sete som ga alle passasjerene mulighet til å se på fjernsyn.
JetBlue er et av de største lavprisselskapene i USA. De frakter mer enn 42 milloner passasjerer i året til over hundre destinasjoner i USA, Karibia og Latin-Amerika. Selskapet har 22 000 ansatte, de har vunnet flere kundepriser og tilbyr gratis WiFi på sine flyvninger.