Norwegian Air Shuttle har signert en avtale om å selge datterselskapet Norwegian Air Argentina (NAA) til JetSMART Airlines. – Dette er et viktig grep for å igjen kunne bli lønnsomme, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen. Argentinsk datterselskap er historie akkurat som vi spådde.
JetSMART vil ta over driften av NAA med umiddelbar virkning. JetSMART vil fortsette å fly NAAs ruter fra Aeroparque flyplass. Partene forventer at integrasjonsprosessen vil ta noen måneder og at Norwegians varemerke vil bli faset ut av det argentinske innenriksnettverket i løpet av denne perioden. I løpet av det neste halvåret vil de tre Boeing 737 800-flyene som betjenes av NAA bli erstattet av JetSMART sine egne Airbus A320-fly. De tre Boeing 737 800-flyene vil så returnere til Norwegians europeiske nettverk.
Norwegian er i en fase hvor selskapet går fra vekst til lønnsomhet. Nå tar vi alle nødvendige grep for å sikre at Norwegian er godt posisjonert fremover. I løpet av de siste månedene har vi gjort viktige endringer i rutenettet vårt for å sikre langsiktig lønnsomhet. Det har vist seg vanskelig å oppnå tilfredsstillende lønnsomhet for datterselskapet i Argentina, gitt den generelle situasjonen i landet. De fleste kostnadene er i dollar, men vi får inntekter i pesos. Den kraftige svekkelsen av pesoen mot dollar har skapt et betydelig gap mellom kostnader og inntekter.
Geir Karlsen, fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian.
– Avtalen vi har signert med JetSMART sikrer at det vi har bygget opp i Argentina de siste to årene videreføres. Nå blir de to nyeste flyselskapene i Argentina en sterkere kombinert enhet. Sammen vil de ha cirka 10 prosent av innenriks-markedet og bli den tredje største operatøren i landet, fortsetter han.
Jetsmart overtar
– Vi er veldig glade for å kunne slå sammen Norwegian Air Argentina og JetSMART. JetSMART har en visjon om å bli det ledende ultra-lavpris flyselskapet i Sør-Amerika. Takket være denne avtalen vil vi fortsette å tilby rimelige flyreiser til våre kunder både fra Aeroparque flyplass og El Palomar flyplass, sier Estuardo Ortiz, konsernsjef i JetSMART.
Selskapene gir ingen ytterligere detaljer rundt avtalevilkårene.
Argentinsk datterselskap solgt – business as usual
Alle passasjerer som har kjøpt billetter med NAA vil fly som planlagt, uten noen endringer.
NAA betjener utelukkende innenriksflyvninger i Argentina. Norwegians flyvninger mellom London og Buenos Aires påvirkes ikke av den nye avtalen da disse betjenes av det britiske datterselskapet Norwegian Air UK (NUK).
Alle Norwegians ansatte i NAA vil bli ansatt hos JetSMART, bortsett fra de ansatte i kundesenteret som vil fortsette å jobbe for Norwegian. De vil levere sine tjenester til JetSMARTs kunder som flyr innenriks i Argentina, samt til Norwegians kunder som flyr mellom Europa og Sør-Amerika.
– Kollegene våre i Argentina fortjener stor anerkjennelse for alt de har utrettet. Det har vært to begivenhetsrike år; ikke bare har de vært med å bygge et fullverdig flyselskap fra bunnen av, de har også drevet selskapet etterde aller høyeste standarder, sier Ole Christian Melhus, Norwegians Argentina-sjef.
NAA fikk utstedt driftstillatelse i januar 2018 og startet flygninger i oktober samme år. NAA har en flåte på tre Boeing 737 800-fly, med 20 daglige flyvninger fortelt på åtte ruter mellom Buenos Aires’ Aeroparque flyplass og Bariloche, Córdoba, Iguazú, Jujuy, Mendoza, Neuquén, Salta og Ushuaia. Til sammen har NAA fraktet 973 000 passasjerer.