Flyselskap

SAS vurderer A220 som erstatning for Boeing 737

Airbus A220

 

SAS leverer et utilfredsstillende og betydelig lavere helårsresultat enn i fjor. Drevet av utfordringer fra høyere flydrivstoffkostnader, ugunstige valutabevegelser og streik. Til tross for disse utfordringene, bidro attraktiv kundeservice og driftseffektivitet kombinert med redusert markedskapasitet, spesielt i løpet av fjerde kvartal, til et positivt resultat for helåret 2019.

Under presentasjonen av årsresultatet for regnskapsåret 2019, fortalte konsernsjef Rickard Gustafson at selskapet vurderer å anskaffe Airbus A220 som erstatning for Boeing 737.

Til slutt må vi styrke vår operative modell ytterligere for å øke produktiviteten og fleksibiliteten. Cirka 20% av destinasjonene i vårt nettverk er egnet for fly på størrelse med A320neo (180 seter) og CRJ (90 seter). Våre eldre fly med 120-150 seter, som brukes i dette segmentet i dag, trenger å skiftes ut i løpet av de neste årene og for øyeblikket er ingen erstatningsordre blitt plassert. Å ha en flåte med riktig størrelse er helt avgjørende fra et lønnsomhetsperspektiv, men også en viktig del av reisen vår mot en mer bærekraftig fremtid. For å legge inn en ordre på nye fly, må vi sørge for at vi beholder fordelene ved en enkelt flåte i alle produksjonsplattformer og at flytypen lever opp til SAS standard. Vi må også sørge for at vi har konkurransekraftige avtaler som er egnet for mellomstor trafikk.

Enhetsflåte fra Airbus ?

SAS er i ferd med å avhende seg med de mindre og eldre Boeing- og Airbus-flyene sine. Det lager et «hull» i flåten som SAS-sjefen nå vil tette. Enten ved å starte et nytt selskap selv eller ved å leie inn noen andre til å fly dem. I kortdistanseflåten skal i første omgang de fire eldre Airbus A319 med 150 seter og de 61 Boeing 737-flyene med 123, 141 eller 183 seter (600-, 700- og 800-versjonen), erstattes med nye Airbus A320neo-fly med 180 seter.

Det er fortsatt uavklart hvordan SAS vil gå frem for å få til en ny regionalflåte. Selskapet står i realiteten mellom valget av to leverandører: Brasilianske Embraer, som allerede har levert denne typen mindre jetfly til Widerøe, eller europeiske Airbus.

Rickard Gustafson og Torbjørn Wist forklarer at flere brikker må falle på plass før man kan gå videre med en bestilling:

  • SAS vil ikke blande de mindre regionalflyene inn med driften av de større A320-flyene. Flyene skal dermed legges i et eget selskap, drevet av SAS eller andre
  • Flytypen man velger må vise seg å være driftssikker og stabil teknisk og teknologisk
  • Man må sikre seg nye avtaler med fagforeningene som kan gi en konkurransekraftig drift. I dag er SAS sterkt begrenset gjennom avtaleverket med de ansatte i hvor stor andel av flytrafikken som kan baseres på innleide fly i ekstern virksomhet.

erstatning for Boeing 737

Airbus A220 – erstatning for Boeing 737 ?

Airbus A220 tidligere kjent som Bombardier CSeries. Det er en serie jetfly som siden 2012 har vært under produksjon og utvikling av kanadiske Bombardier Aerospace.

Flytypen er et tomotors mellomdistanse jetfly. Serien er ment å erstatte CRJ-serien. Flyet har kapasitet til å frakte mellom 110 til 160 passasjerer. Modellen var Bombardier konkurrent til de minste variantene av Airbus A320-serie og Boeings 737-serie.

Flyets rekkevidde ligger på mellom 4 200 og 5 600 kilometer. Farten er mellom 840 og 880 km/t og leveres i to underserier, A220-100 og A220-300. Sistnevnte har større passasjerkapasitet og lengre flykropp. Avhengig av flyselskapenes behov er flyene inndelt i klasser. Enten i en kombinasjon av forretningsklasse og økonomiklasse eller en ren økonomiklasse. Setearrangementet er for økonomiklassens del et 2+3 i bredden og for forretningsklassen 2+2. Ellers kan her nevnes flyets egenskaper på rullebane, da det kan trafikkere rullebaner så korte som 1 100 til 1 400 meter.

A220-100 (tidligere CS100) fløy første gang i september 2013. Den forlengede versjonen A220-300 (tidligere CS300) fløy første gang i februar 2015. En lang rekke flyselskaper har allerede tatt i bruk eller bestilt flytypen.