Amerikanske myndigheter (FAA) ønsker å se flere endringer i MAX før godkjenning. I tillegg vil Airbus få tildelt prestisjeoppdraget med leveransen av fly til ruten Sydney – London. Qantas velger Airbus til Project Sunrise.
American Airlines (AA) har nå fjernet MAX-maskinene fra ruteprogrammet frem til april neste år. Dette til tross for de stadige repetisjonene fra Boeing om at en godkjenning er nær, kanskje også før årsskiftet. Men dette er knapt noen å tro på, inkludert United Airlines og Southwest Airlines som amerikanske og fremover gjeninntreden i flåten flere måneder fremover.
Forrige fredag ble det holdt et møte mellom Boeing og USAs føderale luftfartsadministrasjon (FAA), Federal Aviation Administration. I følge rapporter i amerikanske medier var det et stivt møte der FAA blant annet satte foten på at det nettopp er FAA og ingen andre bestemmer når MAX får grønt lys til å fly igjen. Boes tilbakevendende forsikringer om at det snart vil skje, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Som et brev i posten kom kravet fra FAA om at Boeing må gjøre ytterligere justeringer innen teknologi og programvare på 737 MAX før flyforbudet kan oppheves. Nøyaktig hvilke endringer som for øyeblikket er ukjente.
Qantas velger Airbus
På fredag mørknet Boeing ytterligere da den amerikanske flyprodusenten ble møtt med enda mer motgang. Qantas velger A350-1000 som fly til å trafikkere ruten fra Sydney til London og New York. Ruten til London har blitt kalt den hellige gral for flyindustrien. For å passere den såkalte Kangaroo-ruten i et hopp og dermed fly nonstop mellom Sydney og London, de to utpostene til det britiske samveldet.
Både Airbus og Boeing har kjempet hardt for å få oppdraget som heter Project Sunrise. Lenge var de fleste overbevist om at Boeing ville ta jobben hjem med 787-10 eller den kommende 777X. Dette spesielt da Qantas flyr Dreamliner på ruten Perth – London og også brukte maskinen da de testet de to lange rutene Sydney – London og Sydney – New York direkte.
Qantas hadde lovet en beslutning om hvilken flytype som skal brukes før årsskiftet. Nå er den foreløpige beslutningen på bordet: Det blir A350-1000.
A350 er et fantastisk fly og tilbudet fra Airbus nå på bordet gir oss den beste kombinasjonen av kommersielle forhold, drivstoffeffektivitet, driftskostnader og passasjerkomfort.
Alan Joyce, administrerende direktør hos Qantas.
MAX forblir parkert
Det er i seg selv et tilbakeslag for Boeing, som i skyggen av MAX-krisen ble tvunget til å kunngjøre at 777-familien også er forsinket. Noe som kan ha blitt tillagt vekt da Qantas tok avgjørelsen. Men først og fremst er det et tap av prestisje å ikke være den som leverer flyene som skal fly på en rute som vil tiltrekke seg mye oppmerksomhet.
Airbus har gjort noen justeringer på den lange A350-motoren. Inkludert en ekstra drivstofftank og dermed økt den maksimale startvekten, alt for å håndtere flytiden på opptil 21 timer. Qantas har også innstilt Rolls Royce Trent XWB-motorene som er standard på A350 og mener at de i to år har vist enestående pålitelighet.
Bestillingen er for 12 fly og Qantas skal etter planen starte direkte trafikk fra Sydney til London i 2023.