Flyselskapet Turkish Airlines har inngått en kompensasjonsavtale med flyprodusenten Boeing. Flytypen ble satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden etter to dødsulykker som krevde 346 menneskeliv. Nå mottar flyselskapet milliard erstatning fra Boeing.
Den endelige størrelsen på kompensasjonen er ikke bekreftet, men den Tyrkiske avisen Hurriyet melder om at avtalen at det var verdt USD$ 225 millioner (tilsvarende 2 milliarder kroner). Beløpet inkluderer 150 millioner dollar i kompensasjon og 75 millioner som dekker ting som reservedeler og trening.
737 MAX har vært satt på bakken siden mars etter at et Lion Air-fly krasjet i Indonesia og en Ethiopian Airlines-krasj drepte 346 mennesker i løpet av fem måneder. Estimater sier at dette har kostet flyprodusenten mer enn 9 milliarder dollar.
Analytikere sier at hele omfanget av skaden som Boeings flykunder har blitt påført, vil avhenge av tidspunktet for 737 MAXs blir satt i drift. Noe som gjør et oppgjør mellom flyprodusenten og Turkish Airlines bemerkelsesverdig mens jetflyet forblir satt på bakken.
Turkish Airlines hadde motatt levering av 12 737 MAX-fly før flytypen ble satt på bakken. Selskapets totale ordre er på 75 fly, og ytterligere 12 fly skulle ha vært levert. Norwegian har måttet sette alle sine 18 nye Boeing 737 Max-fly på bakken på ubestemt tid.
Milliard erstatning fra Boeing – hva har skjedd ?
- I oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.
- I mars styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell kort tid etter avgang i Etiopia. Alle 157 om bord omkom.
- Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. Over 5.000 er i bestilling.
- Etter ulykken i Etiopia ble alle Max 737-fly satt på bakken over hele verden.
- Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at ett av systemene om bord ble knyttet til ulykkene. Myndighetene har fortsatt ikke gitt klarsignal til å ta flyene i bruk igjen.
- Pilotene hadde i forkant av begge ulykkene store problemer med å kontrollere flyet da et kontrollsystem ble aktivert som følge av feilaktige signaler. Pilotene ble møtt av et kaos av alarmer og signaler i cockpiten, noe Boeing, under USAs luftfartsmyndighet (FAA) overvåkning, ikke tok med i sine beregninger, mener Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB).
- I juli rapporterte Boeing det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 2,9 milliarder dollar, som tilsvarer 25 milliarder kroner.
- I august la flyselskapet Norwegian ned alle rutene fra Irland til USA med Boeing 737 MAX, fordi det var usikkert når flyene er tilbake i trafikk og fordi rutene ikke er lønnsomme på sikt.
- I en rapport offentliggjort i slutten av september fastslår de at Boeing må rette mer oppmerksomhet mot hvordan piloter reagerer i krisesituasjoner.
- Boeing lanserte i september et kompensasjonsfond for de pårørende av de 346 som omkom i ulykkene. Familiene får 144.500 dollar hver, noe som tilsvarer 1,3 millioner kroner.
- Den 16. desember bestemte Boeing å stanse midlertidig produksjonen. Det er ikke kjent når flytypen vil bli sertifisert igjen.
- Boeing-sjef går av etter to dødelige flyulykker.