Norwegians trafikktall for oktober er kraftig påvirket av lavere etterspørsel som følge av reiserestriksjonene i Europa, hvor flere nye land har gått fra gul til rød status.
I oktober fløy 319 477 kunder med Norwegian, 90 prosent færre enn samme måned i fjor. Den totale kapasiteten (ASK) var ned 93 prosent, mens passasjertrafikken (RPK) var 96 prosent lavere. Fyllingsgraden lå på 55,3 prosent, en reduksjon på 32 prosentpoeng.
COVID-19 fortsetter å ha en negativ innvirkning på driften vår i høst, ettersom reiserestriksjonene blir opprettholdt samtidig som nye innføres i hele Europa. Denne pandemien kommer til å påvirke reisemulighetene i flere måneder fremover, og derfor fortsetter vi å tilpasse ruteprogrammet vårt ut ifra etterspørselen.
Jacob Schram, konsernsjef hos Norwegian.
Totalt gjennomførte Norwegian 99,3 prosent av de planlagte flygningene i oktober, og av disse var punktligheten på 95,6 prosent.
Om Norwegians
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.
I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.
Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.