I løpet av helgen kunngjorde SAS at flyselskapet ikke klarer å refundere samtlige passasjerer for avlyste flyreiser innen fristen som utløper søndag. SAS klarer ikke å refundere innen tidsfristens utløp.
I oktober satte derfor den danske Transportstyrelsen en tidsfrist for når SAS og 11 andre flyselskaper skal ha refundert passasjerer som har fått kansellert flyet i forbindelse med koronakrisen. Fristen ble satt for å gi kundene klarhet om når de sist kunne forvente å se pengene sine igjen.
Den første fristen ble satt til 15. november. Dersom ingen refusjoner er blitt gjennomført, vil flyselskapene bli politianmeldt i følge Transportstyrelsen. Grunnlaget for en mulig politianmeldelse vil imidlertid bli vurdert når selskapene innen 10. desember har avgitt en obligatorisk uttalelse om de overholder vilkårene for refusjon av ubrukte flybilletter.
SAS klarer ikke å refundere innen tidsfristens utløp
I tillegg opplyser Transporststyrelsen at et av de 12 selskapene har blitt pålagt å sørge for at passasjerer har fått valget mellom en reisesjekk eller en kontant refusjon for alle kansellerte flybilletter i løpet av covid-19-perioden. SAS manglende refusjon har fått SFs talsmann for transport, Anne Valentina Berthelsen, til å miste tålmodighet med flyselskaper som holder på kundenes penger.
Kunder trenger pengene sine tilbake nå. Og hvis de ikke kan få det så snart som mulig og innen fristene vi setter må det påløpe renter.
Berthelsen vil innføre strafferente for SAS og andre flyselskaper som ikke overholder fristene for tilbakebetaling. Forslaget er tidligere foreslått av Forbrukerrådet Think.
Anne Valentina Berthelsen (SF) forventer også at transportminister Benny Engelbrecht (S) tar initiativ til å diskutere muligheten for strafferente både blant parlamentariske partier og partiene som er involvert i å diskutere koronakonsekvensene.
Noe må i det minste skje, fordi flyselskapene har fått flere advarsler. De må få tilbakebetalt kundene som har krav på penger. Og de har fortsatt ikke gjort det. Derfor må det være et økonomisk incitament for dem å komme i gang.
Samferdelsminister Benny Engelbrecht (S) skriver i en skriftlig kommentar til danske Ritzau at det ikke er tvil om at du må ha pengene tilbake hvis flyet ditt blir avlyst.
«Det er det danske transport-, bygnings- og boligbyrået som den ansvarlige myndigheten som nå må avgjøre om de skal sende en politirapport til flyselskapene som fortsatt trenger å betale refusjon til sine passasjerer.»
«Som jeg uttalte i en åpen konsultasjon med transportutvalget i forrige måned. Regjeringen åpen for å ta opp spørsmålet om å pålegge renter på flyselskapenes utestående gjeld til kundene i forbindelse med at EU-direktivet blir revidert,» skriver han.
Hardt rammet av COVID-19
Flyindustrien har blitt hardt rammet av koronakrisen. Pandemien har satt en stopper for et hav av flyreiser rundt om i verden. I følge SASs trafikktall fløy 602.000 passasjerer med selskapet i oktober. Det er 79 prosent mindre enn samme måned året før. Anne Valentina Berthelsen (SF) sier også at «det er forståelig at flyselskapene har det vanskelig».