Singapore Airlines (SIA) Group har inngått avtaler med både Airbus og Boeing om å endre datoene på leveransen av nye fly til selskapet. Det betyr at noen av flyene i SIA Groups ordrebok vil leveres over en lengre periode enn opprinnelig avtalt. Leveransen vil skje over en femårs periode. Singapore Airlines har fått utsatt flyleveranser.
De nye datoene betyr at SIA-gruppen får utsatt mer enn 4 milliarder dollar i kapitalutgifter mellom FY20 / 21 og FY22 / 23 til senere år. Flyselskapet ønsket å endre leveransen av nye fly, på grunn av den kraftige nedgangen i etterspørselen av flyreiser som følge av Covid-19.
I tillegg til å spre leveransen over en lengre periode, har SIA også gjort endringer i flytyper de har bestilt. Selskapet har konvertert 14 Boeing 787-10-fly til 11 ekstra Boeing 777-9-fly.
Utsatt flyleveranser – både fra Boeing og Airbus
Aircraft model | Total |
Airbus A320 Family | 35 |
Airbus A350-900 | 15 |
Boeing 737-8 | 31 |
Boeing 787 Family | 20 |
Boeing 777-9 | 31 |
Avtalene med Airbus og Boeing er sentrale tiltak i vår strategi for å – på best mulig måte – kunne navigere gjennom endringene forårsaket av Covid-19. De nye avtalene lar oss utsette kapitalutgiftene, og tilpasser hastigheten på leveransene med den forventede veksten for internasjonal flytrafikk framover.
Goh Choon Phong, Singapore Airlines administrerende direktør.
Samtidig opprettholder vi også vårt mål om en kontinuerlig drift av selskapet. En drift som skal bestå av en flåte med nye fly, så SIA Group kan tilby sine kunder best mulig komfort og innovative produkter. Samt drifts sikkerhet, og at vi som selskap når våre mål om å redusert CO2-utslipp.Tiltak som vi mener vil bidra til at vi forsterker vår posisjon som et av verdens ledende flyselskap – også etter pandemien.
Om Singapore Airlines
Singapore Airlines startet opp i 1972 med ti fly til 22 destinasjoner. I dag flyr selskapet til 104 destinasjoner i 37 land.
Helt siden oppstart har selskapet hatt som mål å være markedsleder innen lufttransport. Singapore Airlines arbeider derfor kontinuerlig med modernisering og innovasjon. I dag er selskapet det mest prisbelønte flyselskapet i verden, og ble i 2018 kåret til verdens beste flyselskap i «Travellers’ Choice Awards for Airlines».
I 2007 skrev Singapore Airlines luftfartshistorie når verdens største passasjerfly lettet – en Airbus A380. I 2013 satte selskapet ny standard i luften for Premium Class i 2017 lanserte selskapet «hotellrom» i luften i First Class og samtidig dobbeltseng i Business Class om bord A380. Den 11. oktober 2018 skrev selskapet seg nok en gang inn i luftfartshistorien med premieren på verdens lengste flight fra Singapore til New York.