Flyselskap

Er flyindustrien på vei til å lette igjen?

Er flyindustrien på vei
Kilde: Pixabay

Korona har truffet næringslivet hardt, og reiseindustrien kanskje aller hardest. Én av industriene som har slitt mest er flyselskapene, men de kan nå øyne et håp. Takket være vaksiner og fallende antall smittetilfeller, i alle fall i mange land i Europa, åpner nok en gang landegrensene for turisme og folk er desperate etter å være på reisefot igjen. Det har ført til overbelastning av reiseselskapenes nettsider, og et høyere salg av turer, men hvordan har egentlig Koronaen påvirket flyselskapene, og hva skjer fremover?

Foto: Pixabay.com

Flytrafikken forduftet

Da landegrensene i Europa stengte, kollapset nesten flyselskapene helt. Antallet flyvninger i Europa i 2020 sank med hele 6,1 millioner, noe som tilsvarer over halvparten av alle flyvninger. Av selskapene med norsk driftstillatelse er det Norwegian som har måttet kutte mest, med hele 90-99% i 2020 sammenliknet med tidligere år. Pandemien har faktisk ført luftfarten i Europa tilbake nesten 30 år. Samtidig har det ført til et tap på rundt 581 milliarder kroner for flyselskap, flyplasser og flygeledere. Hele 191 000 ansatte mistet jobben.

Overraskende nok, sammenliknet med andre land har flyselskapene i Norge klart seg overraskende bra. Norge er det landet i Europa som har opplevd den laveste prosentvise nedgangen av alle – men det tilsvarer likevel en nedgang på hele 40%. Det var grunnet at staten ønsket å fortsette å beholde forbindelsen til lite sentrale steder innenlands, slik som i Nord-Norge. For å komme seg helskinnet gjennom pandemien, har flyselskapene måtte tatt opp store lån gjennom støtteordninger fra staten. Gjennom disse støtteordningene skal flyselskapene kunne holde seg på bena og betale de enorme faste kostnadene som de ikke har råd til å betale med en slik signifikant redusert drift. Blant annet måner Norge ut seks milliarder kroner til ulike flyselskaper som har norsk driftstillatelse – blant annet SAS, Norwegian og Widerøe.

Er flyindustrien på vei
Kilde: Pixabay

Aksjene stupte

Aksjer kan være litt vanskelig å forstå for de som ikke er spesielt interesserte. Hvis du vil lære mer om det kan du lese på blant annet Aksjebloggen som er en nettressurs fult dedikert til å skrive om privatøkonomi. Flyselskapsaksjene har gått mye opp og ned det siste året, men har i stor grad stupt. I begynnelsen av pandemien falt Norwegian hele 40% på Oslo Børs i løpet av én uke. Samtidig har andre flyselskaper hatt en annen opplevelse. Nylig kastet blant annet småsparere seg over det nye selskapet Flyr. Hele 2.140 kunder kjøpte aksjer i løpet av én dag. Flyr-aksjen stryket seg da med over 25% på to dager, på tross av den generelle luftfartskrisen som følge av koronapandemien.

Er flyindustrien på vei til å lette igjen?

Fra 5. juli åpner grensene i EU og Schengen igjen, og med flere som er vaksinerte har mange kjøpt billetter til årets ferie de siste ukene. Det har gjort at flyselskapsaksjene igjen har begynt å stige. En av selskapene som har fått ta del av denne stigningen er Norwegian, som de siste dagene har kjørt i gang en ny markedsføringskampanje på nett hvor de forteller «We’re back». Hvis du vil investere i flyaksjer kan tiden være inne så fort som mulig, men husk at flyaksjer som regel er vurdert som høyrisiko, nettopp fordi fly skal fylles og driften må gå bra. Uansett kan vi bare ønske flyindustrien og reiselivsindustrien generelt velkommen tilbake