Flyselskap

SAS avlyser avganger på grunn av pilot mangel

SAS kvartalsrapport avlyser avganger
Foto: SAS

SAS har sagt opp halvparten av sine ansatte siden koronapandemien brøt ut. Det medfører at flyselskapet avlyser avganger på grunn av pilot mangel.

Nå er det plutselig mangel på piloter, og mange av de som forblir advarer om utbrenthet. I tillegg er selskapet tvunget til å avbryte avganger. SAS har sagt opp halvparten av alle ansatte – over 5000 ansatter siden korona utbruddet i mars 2020. 2000 av dem var ansatt i Sverige, hvorav 200 piloter, ifølge flyselskapet.

Marin Lindgren – SAS representant hos SPF. Pressefoto: Stefan Tell

SAS har vært den verste i klassen til å avskjedige ansatte, SAS sa opp absolutt flest blant alle flyselskap.

90 prosent av pilotene er permittert, og selskapet har i likhet med resten av luftfartsindustrien lidd store tap. Når oppturen nå har startet igjen, er det plutselig mangel på personale og fly må tvinges til å kanselleres.

Det har sannsynligvis ikke vært en overraskelse fordi så mange piloter ble permittert i fjor og ikke en eneste pilot har blitt ansatt på nytt ennå. Til en viss grad har vi fortsatt permitteringer og kortsiktig arbeid. Det er litt rart at du har pilotmangel samtidig.

Martin Lindgren, pilot og styreleder for SAS-seksjonen i den svenske pilotforeningen.

 

Tøffere skiftplaner – avlyser avganger

De siste ukene har SAS måttet avlyse 79 av totalt 2500 flyvninger.

Det er sant at vi i en kort periode i oppstartsfasen har hatt problemer med å bemanne flyene, noe som førte til endringer i vårt trafikk program. Kundene som ble rammet ble booket om til andre ruter slik at de kom seg til destinasjonene. Det er mange faktorer som har bidratt til dette, for eksempel tok det lengre tid å få permitterte ansatte tilbake enn forventet. SAS har nå gjennomført tiltak og var i stand til raskt å gjøre de nødvendige tilpasningene.

Freja Annamatz, pressesjef i SAS i Sverige, i en e-post til svenske Aftonbladet.

Samtidig advarer Martin Lindgren mot utbrenthet. Skiftplanene er blitt tøffere for pilotene. Verneombud har gått ut og oppfordret piloter til å være ekstra forsiktige når det gjelder arbeidsbelastning.

Mange har ikke jobbet fulltid på etter en veldig lang periode, og så går du inn og jobber i stram skiftplan og korte stopp. Dette gjelder ikke bare i ansatte i kabinen, men for alle, selv de bakkeansatte. Fremfor alt kan arbeidet være hardt i juli og august, ettersom fritidsreiser har økt etter hvert som reiserådene har blitt lettet. Vi så veldig raskt i juli hvordan avgangshallene ble stappfulle. Folk komme ikke med sine fly fordi køene på Arlanda ble for lange.

endrer navn SAS CO2 kompenserer avlyser avganger
Instagram konto: @kvandalphotos – Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) A320 neo (EI-SIG).

Illojalt

Selv om SAS ser økt reiselyst, vil sannsynligvis ingen piloter bli ansatt på nytt i Sverige, i hvert fall ikke i år. Denne sommeren kan derfor flere flyreiser bli avlyst.

Det er for tidlig å si når vi kan ansette piloter på nytt. Fra midten av juli tror vi at programmet vil være på et nivå som er omtrent halvparten av en vanlig sommer. Vi planlegger og bemanner driften vår ut fra dagens situasjon og følger utviklingen nøye.

Freja Annamatz hos SAS.

Den svenske pilotforeningen mistenker at flyselskapet i stedet bruker pandemien til å bygge opp datterselskapet i Irland, kalt SAIL, noe Aftonbladet tidligere har rapportert om.

– I stedet for å ansette piloter i Skandinavia som har jobbet i 20 år, har de valgt å fortsette med SAS Ireland. Der brukes det innleide personalet via et bemanningsselskap. Det er ekstremt illojalt overfor de ansatte. Det smaker veldig ille, sier Martin Lindgren.

– Det er selvfølgelig en tragisk utvikling. Ekstra dårlig er det når det er et stort statlig selskap, sier han. SAS uttaler selv at selskapet ikke ville ha overlevd uten permitteringer og statlig støtte på 3 milliarder svenske kroner.  Uten disse reduksjonene, ytterligere besparelser og en rekapitalisering, hadde ikke SAS overlevd. Mye tyder på at vi står overfor en helt annen virkelighet etter pandemien.