Flyselskap

I kjølvannet av pandemien: Ti flyselskaper forsvant i 2021

easyjet byr Ti flyselskaper forsvant
Pressefoto: Alitalia.

Bedre enn i 2020. Men til tross for det er det fortsatt tungt for verdens flyselskaper. I år har ti flyselskaper lagt ned driften, inkludert et dansk charterselskap. Ti flyselskaper forsvant i 2021.

Great Dane

Pandemien fortsetter å tynge luftfartsindustrien. Så sent som 26. desember stanset Montenegro Airlines sine betalinger og siden den gang har flåten av Embraer 195 og Fokker 100, vært på bakken. Og bare noen dager før gikk også brasilianske ITA Transportes Aéreos konkurs. For det første er det mindre flyselskaper med en håndfull fly i flåten som ikke lenger takler de reduserte passasjerstrømmene. Det greske charterselskapet Orange 2Fly hadde for eksempel kun ett fly i drift og det danske charterselskapet Great Dane Airlines fløy tre Embraer 195 før de ble tvunget til konkurs i oktober i år.

Great Dane Airlines – Embraer 195. Pressefoto: Great Dane.

Men pandemien rammer også store flyselskaper hardt. Air Namibia, med røtter tilbake til 1946, har hatt både B747 og MD-11 i flåten, som imidlertid har krympet til hovedsakelig regionale fly, har dermed blitt tvunget til å gi opp etter 75 år. Brasilianske ITA har bare vært i drift i tretten måneder og klarte å bygge en flåte på 52 fly før den stoppet. Flyselskapet forventer imidlertid å komme tilbake når tidene blir bedre.

Ikke alle de ti flyselskapene som opphørte i løpet av året kan skylde på pandemien. Kronisk halte Alitalia har riktignok sluttet å eksistere, men der går en del av virksomheten inn i det nye italienske nasjonale flyselskapet ITA Airways. Ambisjonen er å få orden på økonomien på en måte Alitalia aldri lyktes med. Canadian Sky Regional lever også videre, men under navnet Jazz siden eieren Air Canada samlet de ulike regionale aktivitetene under ett navn.

Årets tall er tross alt vesentlig bedre enn i fjor. Pandemiens første år rammet en stort sett fullstendig uforberedt flyindustri, og tvang 21 flyselskaper i konkurs. Det rammet blant andre Thomas Cook Aviation, Flybe, American Eagle, Sun Express og Jet Time. Det sistnevnte danske flyselskapet har imidlertid gjenoppstått, nå under navnet Jettime. Hvordan flyselskapene vil klare seg i fremtiden i den drøye pandemien gjenstår å se. IATA har beregnet at den totale gjelden som flyselskapene for tiden bærer på er 52 milliarder dollar.

Ti flyselskaper forsvant i 2021:

  • Great Dane, Danmark
  • Stobart Air, Irland
  • Sky Regional, Canada
  • Montenegro Airlines, Montenegro
  • Air Namibia, Namibia
  • Ethiopian Moçambique
  • Air Antwerpen
  • Orange 2 Fly, Hellas
  • Alitalia, Italia
  • Blue Panorama, Italia
  • Meer Express, Tyskland
  • ITA Transportes Aéreos, Brasil