Flyselskap

FOT-kontrakter for Nord-Norge fra 1. april 2022 er signert

FOT-kontrakter for Nord-Norge FOT-ruten Torghatten ut av Widerøe Widerøe lanserer sommerruter
Pressefoto: Widerøe.

Kravene til rutetilbudet i den nye avtaleperioden er i stor grad videreført sammenlignet med gjeldende avtaleperiode, med en liten reduksjon i kravet til setekapasitet grunnet pandemien på en del av rutene.

Jeg er glad for at vi nå har fått på plass FOT-kontraktene i Nord-Norge fra 1. april 2022. Nordområdene er et strategisk satsingsområde for regjeringen og et godt flytilbud er svært viktig. Etter forhandlinger har vi oppnådd å kunne videreføre flyrutene i Finnmark og Nord-Troms på dagens nivå.

Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister (Ap).

Ved hver konkurranse er det vanlig at det oppstår noen endringer i organiseringen av rutedriften ved avtaleoppstart. Dette kan være justeringer i rutetider, frekvens, merproduksjon utover minstekrav og mellomlandinger. Slike endringer er ikke i strid med kravene i kontrakten så lenge de skjer innenfor de utlyste minstekravene, men de kan oppleves som et svekket tilbud for brukere av flyrutene.

FOT-kontrakter for Nord-Norge

Det innkomne tilbudet for Finnmark og Nord-Troms innebar færre avganger fordi Widerøe la opp til en reduksjon i rutetilbudet selskapet i dag leverer utover det staten har stilt FOT-krav om. Kuttet i antall avganger ville spesielt rammet lufthavnene med det laveste trafikkgrunnlaget i Finnmark og Nord-Troms . Eksempelvis «Båtsfjord, Berlevåg, Hasvik, Vadsø og Sørkjosen. Regjeringen har derfor søkt å unngå et slikt rutekutt i forhandlingene. Den inngåtte avtalen med Widerøe vil sikre at rutetilbudet videreføres på dagens nivå også etter 1. april 2022, selv om det gir økte kostnader for staten.

Samlet sett gir de nye kontraktene i Nord-Norge en økning i kompensasjonen til flyselskapene på 18 prosent. Økningen skyldes blant annet økende drivstoffpriser, dyrere reservedeler og vedlikehold av en aldrende flyflåte, samt forventninger om lavere passasjerinntekter grunnet pandemien. For hele avtaleperioden 1. april 2022. – 31. mars 2024 er kompensasjonsbeløpet beregnet til omkring 1,3 milliarder kroner.

Dette er FOT-ordningen

Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud kan Samferdselsdepartementet, for å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøpe flyrutetjenester etter en offentlig konkurranse blant flyselskapene: Og pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på flyruter (der det stilles krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring mv.).  Kontrakt tildeles normalt flyselskapet som tilbyr tjenesten til den laveste kostnaden for staten. Flyselskapet får enerett på rutetrafikk på den aktuelle flyruten i den angitte kontraktsperioden. Disse FOT-rutene er hovedsakelig på Vestlandet og i Nord-Norge.

Pressemelding: Samferdselsdepartementet