Nå er dusinet fullt i flåten til Sunclass Airlines. For noen dager siden ble en ny A330-900 levert til flyselskapet. Flyet vil etter alt å dømme få sin base Stockholm –Arlanda.
Den økende etterspørselen etter lengre reiser øker etter hvert som restriksjonene lempes i stadig flere land. Vings vinterprogram for neste år, det vil si 2022/2023, inkluderer igjen Mexico, Jamaica, Aruba og Vietnam. Dette krever igjen økt flykapasitet, og Sunclass Airlines utvider nå sin flyflåte med en splitter ny A330-900neo. 16. september ble maskinen, en A330-900, OY-VKO, registrert hos Sunclass og ble samme dag ferget fra Toulouse til Shannon i Irland. Deretter flys det til Napoli hvor kabininteriøret skal monteres før trafikkstart i februar. Mens man venter på at den skal være klar, har Sunclass Airlines leid inn ett Airbus A330-900 fra HiFly.
Opprinnelig Fransk – deretter Taiwanesisk
Airbus har vanligvis ledetid på flere år ved bestilling av nye fly, men i kjølvannet av pandemien hvor mange flyselskaper har kansellert planlagte bestillinger, har Sunclass Airlines fått muligheten til raskt å få et nytt fly inn i flåten. Det aktuelle flyet skulle først ha blitt levert til franske XL Airways, som trakk seg. Deretter skulle maskinen til Starlux Airlines i Taiwan som overtok bestillingen. Men de sa også trakk seg ut kunne Sunclass overta kontrakten, og den er finansiert via en tolvårig leieavtale med Air Lease Corporation.
Den nye maskinen skal tilsynelatende ha base på Arlanda og skal først og fremst brukes på destinasjonene vestover: Den dominikanske republikk, Mexico, Jamaica og Aruba. Unntaksvis vil den også fly på Thailand og Vietnam. Men de rutene er stort sett forbeholdt de eksisterende A330-ene i flåten. I sommersesongen er det utplassert på de tyngre rutene til destinasjoner rundt Middelhavet.
Historisk sett har langdistansetrafikken vår vært størst på Arlanda. En av de planlagte turnusene er å gå Arlanda – Kastrup – Punta Cana i Den dominikanske republikk.
Claes Pellvik, kommunikasjonssjef i Ving.
Med det nye tillegget er flyflåten til Sunclass Airlines opp i et dusin med: ni A321, en A330-200, en A330-300 og en A330-900, alle registeret i Danmark.
Hvem er Sunclass Airlines ?
Sunclass Airlines gikk på vingene den 31. oktober 2019, men historien går lenger tilbake. Før selskapet ble til Sunclass Airlines, var det kjent som Thomas Cook Airlines, MyTravel Airways, og før det het selskapet Premiair.
Sunclass Airlines arbeider tett sammen med tour operatørene, Spies i Danmark, Ving i Sverige og Norge og Tjäreborg i Finland.
Viktige årstall i «selskapets» historie
- 1961: SAS etablerer Scanair som selskapets charterflyselskap. Det får i første omgang hovedkontor i København, men flytter i 1965 til Stockholm.
- 1965: Simon Spies kjøper det konkursrammede Flying Enterprise og omdøper det til Conair. Kjøpet av Boeng 720-fly i 1967 markerte overgangen til å fly med jetfly.
- 1994: Premiair etableres ved en sammenslåing av Conair og Scanair. Selskapet får hovedkvarter i København. En vesentlig årsak til dette er at Danmark – i motsetning til Sverige – er medlem av EU.
- 2002: I mai 2002 skifter Premiair navn til MyTravel Airways.
- 2008: En av verdens største reisevirksomheter blir etablert gjennom sammenslåingen av Thomas Cook Group plc og MyTravel Group plc. MyTravel Airways blir til Thomas Cook Airlines.
- 2013: Thomas Cook Airlines blir en del av Thomas Cook Group Airline.
- 2019: Thomas Cook Airlines blir til Sunclass Airlines.
Skal fly med denne 1 mai fra LPA til OSL. Blir bra!