Air New Zealands direkte rute fra Auckland til New York-rute dekker en avstand på 8,828 miles, noe som gjør den til den fjerde lengste ruten i verden. Nå opplever selskapet og passasjerene rusk i maskineriet for den ultra lange ruten.
Som standard har vestgående flyvninger blokktid lenger enn østgående, gitt motvinden. Flyet til Auckland har en blokktid på 17t35min, så dette er uten tvil en veldig lang reise. Ruten ble introdusert i oktober 2019, men planlagt oppstart i oktober 2020. Dette ble utsatt etter at pandemien traff, og New Zealand praktisk talt har vært hermetisert i over to år.
Den 17. september 2022 var første avgang fra JFK til Auckland med rutenummer NZ1. Da opplevde flere av passasjerene i økonomiklasse at baggasjen ble stående igjen på flyplassen i New York. Bakgrunnen for dette var behov for mer drivstoff, som følge av kraftig motvind på strekningen og en storm i Mexico Gulfen.
Rusk i maskineriet
Nå har selskapet lagt inn en mulig mellomlanding på Nadi, Fiji. Dette vil kanskje hindre at baggasje blir etterlatt, og bedre passasjeropplevelsen. Ruten foreløpig kun flys tre ganger per uke.
Fylling av drivstoff i Nadi, Fiji er del av vår standard beredskapsplan for denne type omstendigheter, og har også blitt benyttet tidligere år for andre ruter i nettverket vårt. Selv om denne typen motvind er svært sjelden, hender det, og vi har planer for det.
Air New Zealand i presseuttalelse.
Verdens lengste flyruter
Kniving om hva som er verdens lengste flyrute endres stadig. Australias flyselskap Qatans har i lengre tid arbeidet med et prosjekt som de har navngitt «Project Sunrise«. Listen er i stadig endring, men det har vært lite eller ingen bevegelse de siste to årene på grunn av strenge innreise restriksjoner i både Asia og Oceania. Singapore Airlines er i foreløpig tet.
Det første A350-900 ULR-flyet rullet ut av fabrikken i Toulouse i februar 2018. Første flygning med dette flyet (serienummer 216) fant sted 23. april. Siden den gang har det blitt gjennomført et flytestprogram som har fokusert på drivstoffsystemet. Redesign av flyet har gjort det mulig å ta med 24.000 liter ekstra drivstoff (17 prosent økning sammenlignet med standard A350-900) uten å montere flere drivstofftanker.
Hva er blokktid ?
Block Time, også kalt Blokktid er et begrep som benyttes innenfor luftfarten. Selve begrepet gjelder i tidsrommet fra når flyet får sitt Pushback clearance, mens det taxier ut til rullebanen, selve flytiden, taxing på flyplassen og avsluttes når flyet er parkert. Altså er ikke flytid og block time det samme. For piloter og andre i luftfartsindustrien er block time viktig, det danner grunnlaget for beregning av arbeidstid, lønn og overtid.
Bedre safe enn sorry.
Men at baggasje står igjen….