Kinesiske luftfartsmyndigheter har denne uken sertifisert sitt Kinesiske COMAC C919-jetfly. Målet er å konkurrere med Airbus A320 og Boeing 737.
Kinesiske COMACs narrow-body C919, mottok denne uken sin typesertifisering fra Civil Aviation Administration of China. Flytypen C919 er ment å konkurrere med Boeing 737 og Airbus A320 som lenge har dominert det globale flymarkedet. Flyet er produsert av det statseide Commercial Aircraft Corp of China (COMAC),
Prosjektet startet i 2007 og C919 foretok sin første flyvning i 2017. Typesertifikatet betyr at flyet kan leveres til lanseringskunden China Eastern Airlines. Lokale medier har rapportert at flyet neppe vil settes inn i kommersiell passasjertrafikk før neste år. COMAC sier de har mottatt 815 bestillinger fra 28 kunder, inkludert Air China, China Southern Airlines, Hainan Airlines og GECAS.
Kinesiske COMACs C919
COMAC har tidligere utviklet det mindre narrow body flyet ARJ21 med plass til rundt 100 passasjerer. Produksjonen av ARJ21 har passert 100 eksemplarer og flys av blant andre Chengdu Airlines og China Southern. Den større C919 har i motsetning 168 seter og har en rekkevidde på cirka 5000 kilometer.
Selv om flyet er montert i Kina, er det avhengig av komponenter produsert i vesten. Det inkluderer motorer og flyelektronikk fra selskaper som GE, Safran og Honeywell International.
I likhet med ARJ21 mangler C919 typesertifisering fra amerikanske og europeiske regulatorer, noe som begrenser flyvninger til hjemmemarkedet og muligens land med nære bånd til Kina.
I Europa er det European Aviation Safety Agency (EASA) som sertifiserer nye flytyper, og den amerikanske motparten er U.S. Federal Aviation Administration (FAA).
I Kina har man foreløpig valgt å ikke sette Boeing 737 MAX kommersiell ruter, etter at myndighetene satt flytypen på bakken i mars 2019. Men for tre måneder siden la store kinesiske flyselskaper inn en bestilling på nesten 300 Airbus A320neo, og det som viser at landet ikke ser ut til å ha noen planer om å stoppe importen fly.