Det vil bli mye litt lettere å fly via London Heathrow denne vinteren etter at bemanningsproblemer og kapasitetsbegrensninger skapte kaos på Europas travleste flyplass i sommer.
Flyplassen begrenset antallet passasjerer som kunne reise gjennom flyplassen i juni. Gjeldene regler oppheves som planlagt i slutten av oktober. Et nytt flystyringsregime vil begynne i slutten av måneden som, selv om det fortsatt ikke er tilbake til pre-pandemiske nivåer, vil gi flyselskapene sikkerhet rundt planleggingen deres – noe som ledere beklaget Heathrow for ikke å ha gjort i sommer.
Vårt fokus har alltid vært på å fjerne begrensingen så raskt som mulig – men vi vil bare gjøre det hvis vi er sikre på at å øke kapasiteten ikke vil gå på akkord med servicenivået som begrensningen har sikret. Vi fortsetter å samarbeide med alle våre flyselskapspartnere i forkant av vintersesongen for å sikre en jevn drift for våre passasjerer.
London Heathrow i en pressemeddelse.
Letter på begrensninger – London Heathrow
Fra og med 30. oktober 2022 til og med 25. mars 2023 vil flyselskapene ha lov til å operere i gjennomsnitt drøyt 40 avganger i timen og nesten 39 ankomster på Heathrow, ifølge Airport Coordination Limited. Det er på nivå med 2019-nivåene gjennom det totale antall daglige avganger og ankomster er noe ned sammenlignet med for tre år siden. Det gjenstår imidlertid noen begrensninger for passasjerkapasitet, og det er ytterligere begrensninger på plass for høytidene for å minimere trengsel i jule- og nyttårsrushet.
Men at denne ordningen nå er på plass er et skritt i positiv. Det betyr at flyselskapene kan unngå de forstyrrende – og kostbare – ruteendringene i siste øyeblikk.
Støy fra Emirates
Emirates var en av de mest høylytte flyselskapene som uttalte seg mot de plutselige begrensningene Heathrow implementerte i juli.
Spillereglene vil ikke endre seg når det gjelder Emirates og flyplassdrift.
Tim Clark, CEO & President hos Emirates.
Og når flyselskapene plutselig tvinges til å kansellere eller omdisponere ruter i Europa eller Storbritannia er de pålagt til å betale kompensasjon. Disse utgiftene kan for en full Emirates A380 kan beløpe seg til så mye som €369 000 – 4 millioner kroner.
Operasjonell forutsigbarhet er derfor av stor betydning for flyselskapene. I august reduserte British Airways vinterplanen med omtrent 8 prosent fra ordinær ruteplan. Flyselskapet planlegger å operere omtrent 290 avganger om dagen fra Heathrow til og med mars.
Heathrow håndterte 38,4 millioner passasjerer i løpet av årets første måneder. Det var ned 29 prosent sammenlignet med 2019. August-trafikken isolert hadde returnert til 79 prosent av nivåene for tre år siden.