Flyr presenterte torsdag morgen sine finansielle resultater etter tredje kvartal i 2022. Kvartalet var preget av generelt sterk etterspørsel og en 40 prosent økning i antall gjester fra forrige kvartal til 667 000. Selskapets merke-kjennskap øker gradvis, og kostnadseffektiviteten er fortsatt bransjeledende. Etterspørselen etter innenlandsflyvninger i Norge gikk imidlertid ned fra midten av august.
Vi er veldig fornøyde med responsen i markedet og at stadig flere velger Flyr når de skal ut og reise. Dette kvartalet hadde vi gleden av å ønske så mange som 667 000 gjester velkommen om bord, som er det høyeste antall reisende i et enkelt kvartal. Den sterke etterspørselen etter ruter til europeiske destinasjoner viser at Flyr har blitt et foretrukket flyselskap for mange nordmenn som skal på ferie. Vi ser frem til å se mange nye og trofaste gjester på våre flyvninger denne vinteren, ikke minst til solfylte destinasjoner som Alicante, Malaga og Gran Canaria
Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør hos Flyr.
– Vi må samtidig erkjenne at det det tatt lengre tid enn forventet å bygge lojalitet blant forretningsreisende på innenlandsruter i Norge. Utvikling av løsninger for distribusjon gjennom reisebyråer har også tatt for lang tid, da våre splitter nye digitale løsninger og bransjens mer tradisjonelle systemer har vist seg vanskeligere å koble sammen enn vi hadde forventet, sier Wikstrøm Frislid.
Flyr ut av tredje kvartal – high lights
- 667 000 gjester, en økning på 40 prosent sammenlignet med forrige kvartal
- Fyllingsgrad på 80 prosent
- Punktlighet på 74,1 prosent og regularitet på 98,8 prosent
- Driftsresultat (EBIT) på -231,7 MNOK
- Omsetning på 610,4 MNOK, en økning på 80 prosent sammenlignet med forrige kvartal
- Inntjeningen i tredje kvartal ble påvirket av makroøkonomisk usikkerhet og høye flydrivstoffpriser, samt redusert etterspørsel på innenriksruter.
- Høy kundetilfredshet og positive tilbakemeldinger fra kunder
- To splitter nye Boeing 737-8-fly kom inn i flåten
- 36 årsverk per fly, som er lavere enn noen av konkurrentene
Utfordrende og uforutsigbart marked fremover
Flyr tar kraftfulle grep for å redusere pengebruken gjennom den krevende vintersesongen. Den forventede nedgangen i kjøpekraften til folk flest vil føre til lavere etterspørsel. I tillegg påvirkes selskapet av fortsatt høye priser på flydrivstoff. Derfor tar selskapet grep ved å midlertidig justere rutetilbudet og permittere rundt 50 prosent av arbeidsstyrken. Flere populære europeiske destinasjoner vil flys gjennom vinteren, mens innenlandsrutene i Norge reduseres til et minimum.
– Til tross for utfordrende markedsforhold og andre eksterne faktorer, har vi blitt veldig godt mottatt i markedet. Overveldende positive tilbakemeldinger fra gjestene våre viser at Flyr representerer noe nytt i bransjen, sier Wikstrøm Frislid.
Trekker ned kapasiteten i vinter
Fra november til mars vil Flyr fly til en rekke europeiske byer. De vil også fly fra Oslo til Bergen og Trondheim. Rundt juletider, mot slutten av desember, vil de sette opp flyvninger fra Oslo til Bodø, Evenes og Tromsø. Disse rutene vil bli kuttet fra november til mars.
Det skrev selskapet i en pressemelding. Selskapet vil gradvis øke tilbudet utover våren og sommeren 2023.