Flyselskap

Timer unna Flyrs videre fremtid – hvorfor gikk det galt?

videre fremtid
Første logo fra Flyr.

“Dressmann airlines” var det første som ble blåst inn i pressen. ErikBraathen trengte erfarne folk med seg, og kunne velge på øverste hylle hos både SAS, Braatens og Norwegian. Senere kom Bjørn-Tore Larsen og flynorse.com – Norse Atlantic Airways.

Pressebilde av teamet bak det nye flyselskapet. Erik G. Braathen (i midten) sier de har satt sammen en gruppe av veldig kompetente og erfarne mennesker. (Foto: Pressemelding)

Midt under pandemien dukket det opp to nye norske flyselskap. Flyr basert midt i Oslo sentrum, mens flynorse er (og) var et selskap basert i Arendal. Flyr hadde planer om å konkurrere på innlandsmarledet hvor SAS har regjert siden 1946. Norwegian kom som ett friskt pust i 2011 etter at selskapet fikk avviklet SAS EuroBonus opptjening av poeng på innenriks-flyvninger.

Flyr-billetter til Paris, Roma og København, samt utvidet tilbud til Malaga og Alicante er allerede i salg på flyr.com og i Flyr-appen, og Flyr vil de kommende ukene lansere flere spennende reisemål. Samtidig lanseres muligheten for selvbetjent bestilling av ledig midt sete foran i kabinen, for gjester som ønsker litt bedre plass om bord og som vil sikre at ingen benytter setet ved siden av seg.

Største eier vil i videre fredtid

Flyrs største aksjonær, grunnlegger og styreleder Erik G. Braathen, har flagget at han vil delta med ti millioner kroner i kapitalinnhentingen, noe som vil vanne ut hans eierandel. Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid ville torsdag ikke svare på om hun ville delta i emisjonen, men viste til at hele ledelsen nå tar et «større» lønnskutt.

– Det blir en fullstendig restart. Vi håper at eksisterende aksjonærer også vil være med i en reparasjonsemisjon. At de kan få en bedre reise fremover. For det er virkelig en helt unik plattform som ligger i dette selskapet, sa hun.

Fristen for emisjonen løper ut klokken 16.30 tirsdag.

Flyr til København, Paris og Roma.

Flyr er et norsk flyselskap som er skapt for reisende i Norge, og bygget opp med en størrelse, organisasjon og rutetilbud som er tilpasset en hverdag etter koronapandemien. Alle som jobber i Flyr er direkte ansatt i selskapet, med norske lønns- og arbeidsvilkår. Vi teller nå mer enn 200 ansatte, hvorav mange har lang erfaring fra selskaper som SAS, Norwegian, Widerøe og Braathens. Administrerende direktør i Flyr er Tonje Wikstrøm Frislid, som er den første kvinnelige toppsjefen innen luftfart i Norden.