Flyselskap

Nesten 2 millioner passasjerer reiste med SAS i oktober

Nesten 2 millioner
SAS lounge i København Kastrup (CPH). Pressefoto: SAS.

Nesten 2 millioner passasjerer reiste med SAS i oktober, en økning på cirka 38 % sammenlignet med samme måned året før. SAS kapasitet økte samtidig med 41 % sammenlignet med samme periode i fjor. Sammenlignet med forrige måned gikk det totale antall passasjerer ned med 3 % og kapasiteten økte med 1 %. Kabinfaktoren for oktober var 75 %, en forbedring på 13 prosentpoeng sammenlignet med oktober i fjor.

Vi er glade for at vi hadde nesten 2 millioner reisende som reiser med oss ​​i oktober, et stabilt tall til tross for utfordrende makroøkonomiske forhold. Selskapet fortsetter å gjøre fremskritt i vår chapter 11-prosess i USA. Vi annonserte nylig at vi har inngått avtaler med flere utleiere om reforhandlede leasingavtaler for fly og utstyr, noe som vil føre til kostnadsbesparelser og representerer nok et viktig skritt i å nå våre mål i SAS FORWARD-planen.

Anko van der Werff, administrerende direktør og administrerende direktør i SAS.

Nesten 2 millioner i oktober

Chapter 11 er et veletablert og fleksibelt juridisk rammeverk for restrukturering av foretak med virksomhet i flere jurisdiksjoner. Rettsprossessen har vært benyttet for å restrukturere et stort antall større internasjonale flyselskap. Gjennom denne prosessen søker SAS å oppnå enighet med hovedinteressenter, restrukturere selskapets gjeldsforpliktelser, rekonfigurere selskapets flyflåte og gjennomføre en betydelig kapitalinnhenting. SAS forventer å gjennomføre rettsprosessen i USA i løpet av 9 – 12 måneder.

SAS FORWARD ble lansert for å sikre langsiktig konkuranseevne for SAS i en global flybransje. Planen gjennomføres som en total transformasjon av forretningsvirksomheten. Planen tar sikte på å styrke SAS’ finansielle posisjon, og å oppnå en bærekraftig kostnadsstruktur med en årlig kostnadsreduksjon på ca. SEK 7,5 milliarder. SAS FORWARD inkluderer innhenting av minst SEK 9,5 milliarder i frisk egenkapital. Dette kommer i tillegg til å redusere og konvertere mer enn SEK 20 milliarder fra gjeld til egenkapital. Dette stammer fra balanseført gjeld, inkludert statlige hybridlån, kommersielle hybridlån, sveitsiske obligasjonslån, statlige terminlån og leasingforpliktelser for fly, samt forpliktelser under vedlikeholdskontrakter og andre driftsmessige kontrakter.

OSM Aviation 10 000-metersklubben wetlease fyllingsgrad AOC

Yield, fyllingsgrad og setekilometer (ordbok)

  • Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
  • Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.
  • Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
  • Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
  • Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
  • Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).