Finnair innleder forhandlinger med kabinpersonalet i Finland for å diskutere selskapets planer deres om å outsource ansatte i kabinen på ruter til/fra Thailand og USA til en underleverandør.
En mulig underleverandører kan bli implementert innen utgangen av 2023. Planen er en del av arbeidet med å gjenopprette Finnairs lønnsomhet ved å redusere enhetskostnadene og styrke enhetsinntektene. Finnair tok betydelige tap under covid-19-pandemien, og stengingen av russisk luftrom påvirker Finnairs evne til å generere profitt betydelig.
Finnairs primære mål har vært å finne løsninger for å redusere enhetskostnadene sammen med sine ansatte. I løpet av høsten har Finnair diskutert med alle sine ansatte om muligheten for å oppnå besparelser ved å endre ansettelsesvilkår. For kabinpersonalet foreslo Finnair endringer for eksempel i effektivitet, regler for opphold på hotell og til regler for ekstra betaling per time for lange flyvninger, ettersom stengingen av russisk luftrom har gjort flytidene til Asia betydelig lengre. Det ble oppnådd et forhandlingsresultat og satt ned noen arbeidstakergrupper, men det ble dessverre ikke funnet en løsning for de kabinansatte i Finland. I denne situasjonen må Finnair søke besparelser gjennom alternative tiltak.
Vårt mål er fortsatt å finne en spareplan sammen med våre kabinansatte vårt. Vi trenger nå en genuin vilje fra forhandlerne til å finne løsninger som gjør at vi kan fortsette servicen ombord med vårt eget mannskap, og unngå oppsigelser. Diskusjon om alternative løsninger er en svært viktig del av forhandlingsprosessen.
Topi Manner, administrerende direktør i Finnair.
Finnair innleder forhandlinger
Hvis planen realiseres, kan det bety en reduksjon på inntil 450 arbeidsplasser i Finnairs Inflight-tjenester. Finnair sysselsetter i dag omtrent 1750 kabinansatte i Finland. Kabintjenesten for Finnairs Singapore-, Hong Kong- og India-ruter samt for Doha-rutene fra Stockholm og København leveres allerede av Finnairs partner.
Forhandlingene start er 23. november, og er beregnet å vare i minst seks uker. Et sosialt støtteprogram for å hjelpe de som eventuelt kan miste arbeidet ved en eventuell gjennomføring vil bli diskutert i forhandlingene.
Finnair er Finlands største flyselskap og har sin hovedbase på Helsingfors-Vanda internasjonale lufthavn. Finnair og dets datterselskaper dominerer både det innenlandske og internasjonale flytrafikkmarkedet i Finland. Selskapet transporterte 8,5 millioner passasjerer i 2005 på sine 16 innenlands og 55 internasjonale destinasjoner. Finnair er medlem av selskapsalliansen OneWorld.
Finnair har mottatt fire stjerner av det uavhengige byrået Skytrax.
Nok et forsøk på outsourcing og sosial dumping. Finnair forsøkte dette på short haul med hele produksjonen. Regjeringen satte foten ned og tvang dem til å stoppe det.
Finske jobber og inntekt til den finske staten.
Denne går nok igjennom
Er det en ting vi har lært av covid så er det at svært få flyselskap har nok penger på bok. Det lille de hadde var tomt etter et par mnd. At nettverks selskaper begynner å se på «Ryanair metoder» for videre drift av enkelte deler av produksjonen måtte komme før eller siden. AY er først ut av gropa, men dette vil vi se mere av fremover. BA har holdt på noen år. LH vil garantert innenfor en 5 årsperiode gjøre det samme.