Drøyt halvparten av SAS sine leasede fly har fått på plass nye leasingavtaler. Den siste avtalen gjelder tre widebody-maskiner av typen Airbus A330-300.
SAS fortsetter arbeidet med å reforhandle avtalene i de ulike leasingavtalene for flyflåten. Nå kan enda en avtale bekreftes, denne gangen med en avtale med kinesiske Bocomm som inkluderer tre widebody og tilhørende utstyr. Det betyr at SAS nå har nye leasingavtaler med 13 ulike leasingselskaper som utgjør totalt 46 fly.
De tre flyene er alle Airbus A330-300 levert i tidsrommet 2015 og 2016 og var tidligere planlagt kassert fra SAS-flåten, viser rettsdokumenter.
Flyselskapet opererer ytterligere fem A330-300. Inkludert tre eid, en leid fra Jackson Square Aviation og en fra JP Lease.
Nye leasingavtaler på plass
SAS har til hensikt å fortsette forhandlinger med sine øvrige leasingselskaper for å oppnå ytterligere endringer i eksisterende leieavtaler. Selskapet sa at det har inngått avtaler med 13 utleiere, som representerer 46 fly. SAS hadde 83 fly underlagt operasjonell leasing, gjeldsfinansiering eller andre lignende ordninger ved oppstarten av flyselskapets Chapter 11-prosess 5. juli 2022.
Vi fortsetter å gjøre fremskritt i vår Chapter 11-prosess. Vi er glad for å kunne meddele at vi har kommet til enighet om endrede leasingkontrakter med ytterligere et selskap. Vi er takknemlige for det konstruktive samarbeidet vi har hatt med våre leasingselskaper. Vi fortsetter vårt arbeid med å iverksette nødvendige tiltak og endre eksisterende leasingavtaler, for å gjøre fremskritt i vår transformasjonsreise og for å nå våre mål i SAS FORWARD-planen.
Anko van der Werff, konsernsjef i SAS.
Aksjonærene og konkursprosessen
- Flyselskapet søkte om konkursbeskyttelse i USA 5. juli 2022 – dagen etter at pilotstreiken ble effektuert.
- Dermed har SAS «søkt om beskyttelse i en konkurs» og er på papiret faktisk konkurs. Likevel kan driften fortsette omtrent som vanlig.
- Gjennom domstolen i New York må SAS sammen med finansielle og juridiske rådgivere forhandle med kreditorer om kutt av gjeld og tilbakelevering av fly.
- SAS vil overtale leasingselskapene til en lavere leie på flyene i fremtiden, og ønsker å beholde de mest moderne flyene.
- Prosessen er kostbar, og rådgiverne kan få betalt mer enn to milliarder kroner på ett år.
- Med i regnestykket er et brolån (debtor-in-possession-financing, eller DIP-finansiering) på syv milliarder kroner fra Apollo Capital Management i USA.