Flyselskap

Domstolen i New York godkjenner SAS-avtale med pilotene

tynget av pandemien Domstolen
Foto: SAS Facebook.

US Bankruptcy Court for Southern District of New York i USA («domstolen») har godkjent SAS sin tidligere kommuniserte nye tariffavtale samt en tilleggsavtale (Eng. settlement agreement), med SAS Scandinavias pilotforeninger*.

Den 19. juli 2022 kunngjorde SAS at Selskapet inngikk avtaler om nye 5,5-årige tariffavtaler med SAS Scandinavias pilotforeninger, med forbehold om godkjenning av domstolen. Vilkårene i tariffavtalene og tilleggsavtalen (der Selskapet ga fagforeningene et uprioritert krav i SAS kapittel 11-prosessen) ble i dag godkjent av domstolen.

 Vi fortsetter å gjøre fremskritt med SAS FORWARD og i kapittel 11-prosessen vår. I dag er de 5,5-årige tariffavtalene med SAS Scandinavias pilotforbund, som ble fremforhandlet i løpet av sommeren, godkjent av den amerikanske domstolen. Dagens godkjenning reflekterer pilotenes støtte og bidrag i det videre arbeidet med vår transformasjonsplan SAS FORWARD, som er nødvendig for å bygge et sterkt og konkurransedyktig SAS i lang tid fremover.

Anko van der Werff, CEO i SAS

domstolen
Foto: Pixabay.com

SAS konkursprosess – chapter 11 behandling i USA

  • SAS søkte om konkursbeskyttelse i USA 5. juli – dagen etter at en lammende pilotstreik ble startet.
  • Dermed har SAS «søkt om beskyttelse i en konkurs» og er de facto konkurs. Likevel kan driften fortsette omtrent som vanlig.
  • Gjennom domstolen i New York må SAS sammen med finansielle og juridiske rådgivere forhandle med kreditorer om kutt av gjeld og tilbakelevering av fly.
  • SAS vil overtale leasingselskapene til en lavere leie på flyene i fremtiden, og ønsker å beholde de mest moderne flyene.
  • Prosessen er kostbar, og rådgiverne kan få betalt mer enn to milliarder kroner på ett år.
  • Med i regnestykket er et brolån (debtor-in-possession-financing, eller DIP-finansiering) på syv milliarder kroner fra Apollo Capital Management i USA.

Domstolen behandling av Chapter 11

  • Chapter 11 er et avsnitt i konkurslovene i USA.
  • Begrepet betegner at et selskap går konkurs, men omhandler også en rett et selskap eller en person har til å søke reorganisering av selskapets aktiva.
  • Dette i motsetning til Chapter 7 som innebærer likvidasjon. Selskapets drift og operasjoner pågår som normalt under en Chapter 11-prosess.

* SPF (Sveriges Pilotforbund), NSF/NF (Norges Pilotforbund), SNF (SAS Norges Pilotforbund) og DPF (Dansk Pilotforbund)