Flyselskap

Boeing ruller ut sin siste 747

siste 747
Foto: cargolux

Boeing har rullet ut sin siste 747 fra Everett, Washington-fabrikken etter 55 år med kontinuerlig produksjon. Fabrikken ble bygget spesielt for å montere og produsere det enorme flyet. LN 1574 skal nå males og ferdigstilles før den leveres til fraktselskapet Atlas Air som også kjøpte den nest siste 747 tidligere i år.

Da Boeing 747 ble tatt i bruk, var double-aisle en enorm utvikling fra datidens typiske narrow body fly med plass til rundt 140 passasjerer. Pan Am mottok sin første 747  i 1970. Siden den gang har flere varianter forlatt fabrikken, både som passasjer- og fraktversjoner.

Boeing 747-8F  baseres på passasjer versjonen av Boeing 747–8. Den fløy første gang  8. februar 2010, kort tid før levering til Cargolux, et Luxembourg-basert fraktselskap. Totalt klarte Boeing å selge 200 fly av 747-8-modellen.

siste 747
Pan Am var leveranse kunde av Boeing jumbojet. Her fotografert i New York. Foto: Wikimedia Commons – Arthur Tress.

Flytypen var Boeings første fly med to midtganger, og den ble kalt «Jumbo Jet» på grunn av den romslige kabinen. Designet ble utviklet på slutten av 1960-tallet, med ingeniør Joe Sutter ved roret.

I mer enn et halvt århundre har titusenvis av dedikerte Boeing-ansatte designet og bygget dette praktfulle flyet som virkelig har forandret verden. Vi er stolte over at dette flyet vil fortsette å fly rundt i verden i mange år fremover, sier

Kim Smith,  Boeings programsjef for 747 og 767.

Levert siste 747

Total levering  endte på 1574 maskiner, hvorav brorparten er den pensjonerte 747-400. Med sine 76,2 meter er Boeing 747 det lengste kommersielle flyet i drift. Selv om flytypen ikke lenger er i produksjon, vil den fortsette å betjene flyselskapene i mange år fremover, spesielt som fraktfly. Boeing lover en stabil tilgang på reservedeler til den eksisterende flåten gjennom Boeing Global Services. Det er foreløpig ikke tatt noen avgjørelser om hva fabrikken i Everett skal brukes til.

Fortsatt på vingene for Lufthansa i 2022. Foto: Lufthansa.

Om flytypen

Boeing 747 også kjent under kallenavnet «Jumbojet», er verdens nest største passasjerfly etter Airbus A380 og verdens første bredbuksfly. Flyet er et kommersielt passasjer- og transportfly med fire jetmotorer, lett gjenkjennelig på pukkelen rett over nesepartiet hvor flygerne og en del passasjerer sitter. Det produseres i Everett nord for Seattle i USA av Boeings Commercial Airplanes og har kommet i en rekke utgaver. Den originale utgaven, som hadde sin første kommersielle flyvning i 1970, var to og en halv ganger større enn forgjengeren Boeing 707, og flytypen beholdt rekorden for flest passasjerer i 37 år fram til 2007.