Article

Flyselskapene med den beste underholdningen om bord

Underholdningen
Foto: Pexels

Inflight entertainment (IFE) har gått gjennom en lang reise før det ble til det vi kjenner i dag. Det begynte med den første filmen om bord i 1921 og har utviklet seg gjennom flere tiår, og begrepet «underholdningen ombord» blir stadig mer omfattende i takt med den teknologiske utviklingen.

Utviklingen av IFE skjøt fart på 1960-tallet da David Flexer introduserte 16 mm-filmsystemet, som gjorde det mulig for flyselskapene å vise spillefilmer om bord.  På 1970-tallet kom 8 mm-filmkassetten, som gjorde det mulig for flyvertinnene å bytte film og vise korte programmer under flyvningen. Mot slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet ble det i tillegg innført CRT-baserte projektorer på nyere widebody-fly, med LaserDisc eller videokassetter for avspilling. På 1980-tallet kom elektroniske hodetelefoner og LCD-teknologi.

Etter hvert som etterspørselen etter bedre IFE økte på 1990-tallet, begynte man å prioritere individuelle underholdningsskjermer i flykabinene. I løpet av de siste årene har underholdning om bord blitt standard på wide-body fly. Enkelte single ailse fly magler denne funksjonen på grunn av plass- og vektbegrensninger. Fremveksten av personlige TV-er, nedfellbare skjermer, video-on-demand-systemer og spill om bord har endret reiseopplevelsen ytterligere.

Men akkurat som i alle andre bransjer har også internett ført til et enormt skifte i den moderne IFE-bransjen.

Underholdningen
Foto: Emirates.

Wi-Fi-tilbudet om bord på flyet

Wi-Fi-tilgang om bord har blitt et ettertraktet tilbud på moderne flyreiser. Slik at passasjerene kan holde seg tilkoblet, jobbe, surfe på Internett og få tilgang til underholdning mens de flyr. Konseptet med wi-fi om bord på flyet oppsto som en måte å møte den økende etterspørselen etter tilkoblingsmuligheter på, på samme måte som internettilgang på bakken.

Ideen om å tilby Wi-Fi-tjenester om bord på fly kan tilskrives flere tidlige pionerer og teknologiske nyvinninger. Boeing var blant de første som utforsket konseptet, og lanserte tjenesten «Connexion by Boeing» tidlig på 2000-tallet. Denne tjenesten hadde som mål å gi passasjerene høyhastighets internettilgang ved hjelp av satellittforbindelser for dataoverføring. Tjenesten møtte imidlertid utfordringer. Blant annet høye kostnader og begrenset utbredelse, noe som førte til at den ble lagt ned i 2006.

Den vellykkede implementeringen av Wi-Fi om bord på fly tok fart med fremskritt innen satellitteknologi og den økende etterspørselen etter tilkoblingsmuligheter. Gogo, en stor aktør i bransjen for internett om bord, lanserte sine tjenester i 2008 og tilbød Wi-Fi på utvalgte flyvninger i USA. Gogos system var avhengig av bakkebaserte tårn for å videresende signaler til og fra flyene.

Dette gir tilgang til enda flere typer underholdning. Når de ikke finner noe de liker i spill-, lyd- eller videobiblioteket i det innebygde IFE-systemet foran passasjerene, kan de nå bare få tilgang til Netflix og Spotify, eller bare bla gjennom sosiale medier med Wi-Fi om bord.

Spill og live casino om bord på flyet

På 1990-tallet introduserte Nintendo Nintendo Gateway System, som tilbød Super Nintendo-spill for 4 dollar i timen på Northwest Airlines-flyvninger, cruiseskip og hoteller. Målet med dette var å utvide Nintendos målgruppe til å omfatte flere enn barn og gjøre systemet tilgjengelig for forretningsreisende. Systemet var en multifunksjonell enhet som også gjorde det mulig å se filmer, høre musikk, ringe, handle og få tilgang til informasjon.

På grunn av installasjonskostnadene er det imidlertid ikke mange flyselskaper som tilbyr like populære spill om bord. Kostnadene for dette samarbeidet er høye, så noen flyselskaper holder seg til klassikere som Tetris eller Solitaire. Det er imidlertid begrenset hvor mye man kan legge kabal. En 8-timers flytur med bare ett spill høres kjedelig ut.

Derfor er det noen som tar det hele et hakk opp med online gambling. Den globale utbredelsen av internett har ført til en rask teknologisk vekst, også når det gjelder onlinespill, som har ekspandert kraftig. Tilgjengelig via mobile enheter og et robust internett har pengespill blitt mer utbredt på grunn av bekvemmelighet, raske transaksjoner og globale sysselsettingsmuligheter, noe som har bidratt til et marked verdt over 40 milliarder dollar på verdensbasis.

Underholdningen
Foto: SIA.

Underholdningen testet hos SIA

I 1981 testet Singapore Airlines spilleautomater på en rute, men de skapte problemer og ble til slutt avviklet. På 1990-tallet introduserte Swissair en programvare for pengespill om bord som tillot innsatser på opptil 350 dollar. Planene ble stanset etter en flystyrt i forbindelse med en feil i underholdningssystemet. Virgin Atlantic vurderte å innføre kasinoer om bord i 2005, men gikk senere bort fra ideen. Ryanair har planer om å innføre pengespill via underholdningssystemer i påvente av lavere kostnader for Wi-Fi-teknologi.

Johnson-loven fra 1962 forbyr pengespill på kommersielle fly i USA. Selv om FAA tillater installerte spilleenheter på fly som flyr til USA, må de deaktiveres under flyvningen. Utenlandske flyselskaper har imidlertid lov til å tilby pengespill om bord på fly til og fra USA. I dag er det mulig å spille på flyplasser der det er lovlig.

På flyreiser med Wi-Fi er det praktisk å kunne spille pengespill på nettet under lange reiser. Passasjerene kan få tilgang til ulike former for pengespill, som livekasinoer, spilleautomater og sportsbetting på de beste nettkasinoene. Hvis passasjerene er forvirret, kan de bruke de detaljerte veiledningene på http://Svindel.info . Her forklares det hvordan man spiller på de beste live-kasinoene eller et annet nettkasinos FAQ-side.

Hvis forbudet mot pengespill om bord på fly blir revidert, kan det øke flyselskapenes lønnsomhet og potensielt føre til flere ruter, flyvninger og konkurransedyktige priser.