I mars hadde Norwegian 1 544 289 passasjerer mens Widerøe hadde 276 413 passasjerer. Totalt hadde Norwegian-konsernet 1 820 702 passasjerer. Fyllingsgraden til Norwegian økte til 85 prosent, som er opp fire prosentpoeng sammenlignet med mars i fjor. Norwegian kan i tillegg skilte med svært høy regularitet, hele 99,6 prosent av alle oppsatte flyvninger ble gjennomført.
Vi er svært fornøyde med å nok en gang kunne publisere sterke trafikktall, som denne måneden fikk ekstra fart grunnet en tidlig påske. Den svært høye regulariteten i mars reflekterer alt det imponerende arbeidet våre kollegaer gjør hver dag for å skape tillit blant passasjerene. Dette er spesielt viktig i høytider som påsken, der mange har planlagt feriereiser. Jeg er stolt over å kunne fortelle at vi ikke kansellerte en eneste internasjonal flyvning i påsken. Nå ser vi frem mot neste feriesesong og sparker i gang vårsalget denne uken. Bookingtrenden for sommersesongen begynner å se solid ut, men vi forventer naturlig nok en litt svakere april måned, siden påsken kom tidlig i år.
Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Norwegian hadde 1 544 289 passasjerer i mars. Kapasiteten (ASK) var 2 441 millioner setekilometer, som er opp fire prosent fra året før, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 075 millioner setekilometer. I mars hadde Norwegian i gjennomsnitt 73 fly i drift, og 99,6 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, målt som andel avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var på 86,7 prosent, opp seks prosentpoeng fra mars 2023.
Norwegian-konsernet – utslippene reduseres
I mars reduserte Norwegian CO2-utslippene per faktiske setekilometer (gram CO2 per RPK) med ti prosent sammenlignet med fjoråret. Totalt utgjør dette en reduksjon tilsvarende omtrent 250 000 passasjerer tur-retur Oslo til Bergen.
– Det er godt å se at arbeidet vårt med å redusere utslipp fungerer. En nyere flåte, kombinert med bedre planlegging som igjen fører til høyere fyllingsgrad, bidrar til dette. I tillegg jobber vi kontinuerlig med å optimalisere flymønstrene våre ved hjelp av avanserte digitale verktøy, noe som fører til redusert forbruk av drivstoff. Norwegian har satt ambisiøse mål om å kutte utslippene med 45 prosent innen 2030, sammenlignet med 2010. Vi mener at vår kombinasjon av flåtefornyelse, mer effektiv drivt og mer bruk av fossilfritt flydrivstoff er den beste måten å nå disse målene på, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Widerøe hadde 276 413 passasjerer i mars, mens fyllingsgraden hadde en økning på seks prosent til totalt 70 prosent. Denne måneden viste i tillegg en markant forbedring i driften, med økt regularitet og punktlighet på hele 89 prosent.