Flyselskap

Nordica fortsetter flyvningene

Dansk Pilot Forening Nordica fortsetter
Foto: SAS

Det estiske Nordic Aviation Group er til salgs, men inntil videre fortsetter flyselskapet under sin statlige eier. Syv tilbydere har trukket seg tilbake av ulike årsaker, og for sommeren avhenger det av wetlease-virksomheten for å få budsjettet til å gå i balanse.

Etter at syv tilbydere for Nordic Aviation Group ble redusert til to, endte den ene med å legge inn et for lavt bud, og den andre hadde tvilsom finansiell bakgrunn, som kan antyde ulovlige finansieringsmetoder eller for eksempel russiske forbindelser. Uansett har hodepinen også ført til et prestisjetap for Estlands miljøminister, som håndterer saken. Nå er man tilbake til start og lar Nordica fortsette flyvningene, men uten tilførsel av kapital, i håp om at nye tilbydere vil melde sin interesse.

Det tidligere lederskapet for flyselskapet står fortsatt overfor trussel om rettsforfølgelse for å ha forvaltet flyselskapet dårlig og for ikke å ha gjort tilstrekkelige risikovurderinger. Men det har også vært mye politisk heksejakt i det hele. Nordicas ganske beskjedne tap skyldes hovedsakelig det mislykkede samarbeidet med estiskregistrerte tyske Marabu Airlines, under det mektige Condors paraply.

Nordica fortsetter flyvningene

Nordica skulle ha operert fem A320neo for Marabu Airlines på wet-lease, men Marabu var misfornøyde med punktligheten, servicen og en alvorlig hendelse. Til slutt tok Marabu over de da fire A320neo på egen hånd, en kostbar vending som Marabu fortsatt krever flere millioner euro i kompensasjon for. I tillegg leide Marabu inn bulgarske European Air Charter med tre A320ceo. Denne sommeren har de vært sent ute og må derfor leie inn to Boeing 737–800 fra litauiske KlasJet. Disse skal fly fra München og sies å være begynnelsen på et langsiktig samarbeid.

Men spørsmålet om kompensasjon er fortsatt aktuelt, og det kan skape problemer; ettersom den estiske ansvarlige ministerens hovedgrunn for å sette Nordic Aviation Groups tre selskaper til salgs var at estiske skattebetalere ikke skulle måtte bidra med en eneste euro til en flyvirksomhet som ikke fremmet trafikk til og fra Estland. Nå håper man at wet-lease til Vietnam, Korsika og SAS i det minste vil holde budsjettet i balanse.