I forbindelse med verdens autismedag 2. april, inviterte Emirates 30 familier fra De forente arabiske emirater til en spesialdesignet reise og flytur den 24. april.
Emirates inngikk i fjor høst et samarbeid med Dubai flyplass for å utvikle et inkluderingsprogram for familier med spesielle behov. Dubai har forpliktet seg til å øke bevisstheten om autisme og andre skjulte funksjonsnedsettelser, gjennom en rekke tiltak. God reiseopplevelser er et av disse tiltakene.
Opplevelsen 24. april inkluderte både innsjekking og flyvning ved Dubai International Airport (DXB). 30 barn med skjulte funksjonsnedsettelser fra åtte til tolv år, derav de fleste med autisme, og deres omsorgspersoner ble invitert. Følget ble ledsaget av generaldirektøren for Community Development Authority i Dubai, Hennes Eksellense Hessa BuHumaid.
Autentisk reiseopplevelse på timeslang flytur
Gruppen benyttet en autismevennlig rute gjennom Dubai International Airport som inkluderer tilgang til prioriterte områder for innsjekking, passkontroll, sikkerhetskontroll og ombordstigning. Spesialtrente ansatte ved Emirates-innsjekking og kabinpersonale var til stede for å støtte før og under flyturen på EK2605. Flygningen tok en drøy time tur-retur Dubai flyplass. Barna fikk en autentisk opplevelse inkludering service ombord, kunngjøringer fra kabinpersonalet og kapteinen.
Målet med Emirates sitt initiativ er å hjelpe kunder med autisme og sensoriske forstyrrelser og deres familier med å forberede seg til reise gjennom en guidet omvisning på flyplassen og i flykabinen. Dette gir også erfaring og økt forståelse hos Emirates-ansatte, og verdifull innsikt om tilrettelagte reiser.
93 prosent ville reist oftere
Ifølge en studie fra International Board of Credentialing and Continuing Education Standards (IBCCES) reiser kun 13 prosent av familier med barn med spesielle behov på familieferier fordi de mener at opplevelsen av flyplassen og flyturen er for stressende og overveldende for barna. Hele 93 prosent av familiene sa derimot at de ville reise mer hvis det fantes flere tilgjengelige og tilrettelagte alternativer og mer støtte.
Så langt har mer enn 29 000 flyplassansatte og kabinpersonale over hele verden fullført Emirates sitt nettbaserte interne introduksjonskurs som skal styrke evner og kunnskap. Dessuten finnes det offisielle støttesystemer på flyplassen, samt tjenester som gjør tiden på flyplassen og flyet mer smidig. Dette inkluderer muligheter for forhåndsbestilling av mat og setevalg. Spilleliste for filmer, TV-serier, musikk og videospill med Emirates sitt underholdningssystem ice kan også settes sammen i forkant, slik at den synkroniseres automatisk med passasjerens sete.