Den brasilianske flyprodusenten Embraer, styrket av nylige suksesser, utforsker nå mulighetene for å utvikle et nytt narrowbody fly med lang rekkevidde, som vil konkurrere direkte med Boeing 737 og Airbus A320.
Ifølge Wall Street Journal er Embraer på jakt etter finansielle partnere for å kunne ta opp kampen direkte med Boeing og Airbus i det viktige narrowbody-segmentet. Boeing og Airbus har lenge hatt et duopol i markedet for store jetfly, og har dominert bransjen i nesten tre tiår. En ny konkurrent fra verdens tredje største flyprodusent er derfor en velkommen utfordrer i markedet.
Embraer, som i dag hovedsakelig er kjent for sine regionale- og forretningsfly, mener at de har både den tekniske ekspertisen og produksjonskapasiteten som kreves for å utvikle neste generasjons narrowbody-fly. Embraers nyeste og største modell, E195-E2, kan bære opptil 146 passasjerer, og en ny narrowbody-modell vil kunne konkurrere direkte med Airbus’ bestselgende A320-familie og Boeings 737-MAX.
Embraer utfordrer Airbus
Prosjektet innebærer naturligvis store risikoer; å lansere en ny flymodell kan koste titalls milliarder dollar, og suksess er ikke garantert. Canadiske Bombardier forsøkte seg med sin C-serie, men endte med å selge modellen til Airbus, som omdøpte den til A220. Likevel kan timingen for et slikt prosjekt være gunstig, spesielt i kjølvannet av turbulensen rundt Boeing og problemene med 737-MAX.
Embraer kom styrket ut av pandemien med en fortjeneste på 164 millioner dollar i 2023, da de økte leveransene av nye fly. Ordreboken er den største på syv år, ifølge analytikere. Embraer driver også en forsvarsdivisjon som leverer militært utstyr, inkludert lette angrepsfly og transportfly.
Med dette nye initiativet posisjonerer Embraer seg som en seriøs aktør i det globale flymarkedet, og planlegger å utfordre de etablerte gigantene med innovative løsninger og avansert teknologi.
Spennende