Norwegian og Strawberry er blitt enige om en felles plattform for lojalitetsprogrammene Norwegian Reward og Strawberry med sine ti millioner medlemmer. Etter den første kunngjøringen i juni i fjor er avtalen nå helt på plass, og det felleseide selskapet er allerede i drift.
Tilbudet til både medlemmer og samarbeidspartnere er forbedret i forhold til hva partene opprinnelig så for seg. Strukturen i samarbeidsselskapet er endret slik at majoriteten av verdien til lojalitetsprogrammene forblir i henholdsvis Norwegian og Strawberry. Norwegian vil ikke lenger få den initielle regnskapsmessige gevinsten som tidligere er varslet. Med det nye oppsettet vil Norwegian og Strawberry eie 50 prosent hver av samarbeidsselskapet fra start. Endelig sluttføring av transaksjonen har funnet sted i dag, og markedslanseringen er planlagt i andre halvdel av 2024. Som et resultat av den endrede strukturen må avtalen med finanspartneren Avida endres. Dette for å tilpasse den nye strukturen i samarbeidsselskapet.
Felleseid lojalitetsselskap
– Jeg er veldig glad for at vi har fått denne avtalen med Strawberry. Et samarbeid som vil gi flere fordeler til våre mer enn 10 millioner medlemmer av Norwegian Reward og Strawberry. Vårt partnerskap vil endre landskapet for lojalitetsprogrammer når vi lanserer verdens første felles fordelsvaluta til bruk på tvers av flere selskaper. Medlemmene kan da tjene og bruke den felles lojalitetsvalutaen på tvers av programmene og andre deltagende partnere. Det er fint å kunne dele denne nyheten med medlemmene våre, og ikke minst ser jeg frem til å ønske nye partnerbedrifter velkommen i tiden fremover, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
– Avtalen er en milepæl for både Norwegian og Strawberry. Vi er to nordiske selskaper som på hver vår måte har utfordret bransjene og markedene vi opererer i. Norwegian deler vårt ønske om å utvikle innovative og bedre løsninger for gjestene. Partnerskapet vil skape store synergier og merverdi for medlemmene og partnerne våre. Vår felles fordelsvaluta blir en gamechanger i markedet og vil tiltrekke seg de beste partnerne innenfor alle bransjer. Når vi går i markedet, får medlemmene tilgang til utømmelige muligheter av reiser, spa, restauranter, hoteller og mye mer, og dette er bare begynnelsen, sier Petter A. Stordalen, grunnlegger og eier av Strawberry.