Gamle Air Malta vant ingen servicepriser. Det må de gjøre nå hvis de skal lykkes med den nye satsingen KM Malta Airlines. Det siste er å utstyre sine Airbus A320neo med 168 seter i stedet for 180, og minst 18 av dem i C-klasse, for å satse på forretningsreisende. Men spørsmålet er om det i det hele tatt finnes noen etterspørsel, og om KM Malta Airlines kan møte kravene disse reisende stiller?
Den 30. mars 2024 sluttet Maltas nasjonale flyselskap Air Malta å fly, og bare timer senere ble det erstattet av det nye flyselskapet KM Malta Airlines. Det ser ut til å være en trend at flere land ønsker å beskytte sine tapsbringende eller allerede tapte flaggselskaper. I Maltas tilfelle har Air Malta lenge vært en byrde for skattebetalerne, og EU motsatte seg til og med flere tapsbidrag til Air Malta. Ved å legge ned flyselskapet kunne Maltas regjering i praksis omgå reglene og starte på nytt med et nytt flyselskap. Den eneste reelle forskjellen er at kallesignalet endres fra «Air Malta» til «Sky Night».
Så nå er det nye KM Malta Airlines i luften med snart åtte Airbus A320neo. KM er Air Maltas gamle ICAO-kode, og selskapet er fortsatt helt statseid. Hvorfor skal det fungere nå når det ikke har gjort det på flere tiår? Ja, det gjenstår å bevise. Nytt er å ha 168 seter i stedet for 180, og minst 18 i C-klasse med mulighet for å øke til 36. Dette var den eneste ledige nisjen. Fokus ligger nå mer på Vest-Europa, kun hovedflyplasser og flere frekvenser på færre ruter.
KM Malta Airlines
Malta har mange potensielle kunder som betaler lav skatt og dermed er mer kapitalsterke. Men målet om 90 prosent belegg er høyt satt. Forrige Air Malta vant ingen servicepriser. Det må de gjøre nå hvis de skal lykkes med dette. Å konkurrere med lavprisgiganten Ryanair eller hybridcharter som Jet2 ville vært som å skyte seg selv i foten. Dette var den eneste ledige nisjen. Men spørsmålet er om den i det hele tatt finnes, og om KM Malta Airlines kan møte kravene disse reisende stiller?
Det er viktig å merke seg at Ryanair lenge har hatt over 50 prosent av markedet og dessuten har to selskaper med til sammen 200 fly registrert på Malta. Malta er også formell hjemmebase for hundrevis av privatjetfly og wet-lease-selskaper.
Destinasjoner sommeren 2024
Destinasjoner for KM Malta Airlines for 2024 strekker seg fra mars 2024 til 26. oktober 2024, med flyselskapet som betjener 17 flyplasser fordelt på 15 nøkkeldestinasjoner i Europa. Disse inkluderer:
- Amsterdam
- Berlin
- Brussel
- Catania
- Düsseldorf
- London Gatwick
- London Heathrow
- Lyon
- Madrid
- Milano
- München
- Paris Charles de Gaulle
- Paris Orly
- Praha
- Roma
- Wien
- Zürich
KM Malta Airlines har valgt å rulle ut sitt reservasjonssystem på en strukturert, risikostyrt og planlagt måte i flere faser til fordel for sine kunder og salgspartnere.