EU-kommisjonen har forlenget fristen for en eventuell godkjenning av Lufthansas oppkjøp av det italienske flyselskapet ITA. Etter at partene har kommet med nye forslag som skal imøtekomme bekymringene om svekkelse av konkurranse.
Den italienske staten og Lufthansa har levert flere nye forslag og innrømmelser til EUs konkurransemyndigheter i et forsøk på å få godkjent det tyske flyselskapets overtakelse av en eierandel i ITA, som er etterfølgeren til Alitalia.
Det skriver nyhetsbyrået Reuters.
Lufthansa vil kjøpe 41 prosent av aksjene i det statseide ITA. Men så langt har EUs konkurransemyndigheter ikke kunnet godkjenne det tyske budet, da man frykter at det vil svekke konkurransen på flere områder. EU-kommisjonen startet en grundig undersøkelse av oppkjøpet i slutten av januar. Verken Lufthansa eller det italienske finansdepartementet, som formelt eier ITA, har gitt detaljer om de siste forslagene.
Vil gi opp slots og ruter
Det italienske dagbladet La Repubblica gir imidlertid i en artikkel innsikt i hvilke innrømmelser partene tilsynelatende har kommet med.
Ifølge avisen har Lufthansa lovet å fryse og dermed utsette en integrasjon med ITA på langdistanseruter til USA og Canada fra Fiumicino internasjonale lufthavn i Roma i en periode på to år.
Partene har også lovet å gi fra seg noen av rutene sine mellom Italia og Tyskland til konkurrenter, inkludert EasyJet. Lufthansa og den italienske staten er også villige til å gi fra seg flere slots på Linate-flyplassen i Milano.
På denne måten imøtekommer man noen av bekymringene til EU-konkurransemyndighetene, som nettopp har påpekt at Lufthansas kjøp av en eierandel vil begrense konkurransen på flyvninger mellom de to landene og til flere oversjøiske destinasjoner.
Lufthansas oppkjøp av ITA
Lufthansa er optimistisk i følge Carsten Spohr, administrerende direktør i Lufthansa. På flyselskapets årlige generalforsamling at han er optimistisk med tanke på en godkjenning fra myndighetene.
Vi forventer fortsatt en positiv beslutning fra Brussel angående oppkjøpet av ITA Airways til sommeren.
Carsten Spohr, administrerende direktør i Lufthansa.
Italias finansdepartement har opplyst at de nye forslagene er presentert i samsvar med tilsynsmyndighetenes anmodninger. Levert innenfor den tidsrammen som kreves for at EU-kommisjonen skal kunne avgi sin dom den 13. juni.
EU-kommisjonen opplyser imidlertid at fristen er forlenget til 4. juli etter mottakelsen av de siste forslagene.
Lufthansas mulige oppkjøp av ITA er ikke det eneste oppkjøpet som undersøkes av konkurransemyndighetene.
International Airlines Group, IAG, ønsker også å overta det spanske selskapet Air Europa. Også her er bekymringen at det vil svekke konkurransen på spanske innenriksruter samt på kort- og langdistanseruter til og fra Spania.
Kunstig intelligens, ofte forkortet til AI, er en form for teknologi som tillater datamaskiner og programvare å etterligne menneskelig tenkning og adferd. freqeuentflyer.no benytter AI-verktøy fra forskjellige selskaper