Reisende med SAS og Norwegian kan puste lettet ut – begge selskapene er blant de ti mest punktlige flyselskaper i Europa, ifølge den nyeste statistikken fra analyseselskapet Cirium.
Cirium overvåker punktligheten til alle ruteflyselskaper og publiserer månedlige rapporter som viser hvor godt de ulike selskapene holder tidsskjemaet sitt.
Punktlighet i april
I april-listen ligger Norwegian på 6. plass med en punktlighet på 85,5 prosent. Det betyr at over åtte av ti flyvninger landet til planlagt tid. SAS kom på 9. plass med en punktlighet på 83,1 prosent, som også betyr at mer enn åtte av ti fly ankom i tide. Dette er en betydelig forbedring for SAS, som tidligere har ligget utenfor topp 10-listen.
Norwegian og SAS – topp tre selskaper
De tre beste selskapene i april var det spanske lavprisselskapet Iberia Express med 89,8 prosent, Austrian Airlines med 88,4 prosent, og LOT Polish Airlines med 87,2 prosent. Vueling og Iberia fulgte på henholdsvis 4. og 5. plass, med Norwegian på 6. plass og Air Europa på 7. plass. Brussels Airlines kom på 8. plass, SAS på 9. plass, og Aegean Airlines fra Hellas fullførte topp 10.
Hvordan punktlighet måles
Cirium bruker en internasjonalt anerkjent standard for å måle nøyaktighet innen luftfart. Punktligheten bestemmes ved å måle andelen av flyvninger som lander innen 15 minutter etter planlagt ankomsttid. Fly som lander innen 14 minutter etter oppsatt tid regnes som punktlige.
Om Cirium
Cirium® er verdens mest pålitelige kilde for luftfartsanalyser. Selskapet leverer kraftige data og banebrytende analyser som gir en bred rekke aktører i bransjen de verktøyene de trenger. Cirium gir flyselskaper, flyplasser, reisebyråer, flyprodusenter og finansinstitusjoner klarhet og innsikt for å optimalisere driften, ta informerte beslutninger og øke inntektene. Cirium® er en del av LexisNexis® Risk Solutions, en RELX-virksomhet. RELX er en global leverandør av informasjonbaserte analyser og beslutningsverktøy for profesjonelle og forretningskunder.
Historien om Cirium begynte i 1909 med Flight Magazine. Siden den gang har vi inkludert flere partnere og merker i vår portefølje, inkludert FlightStats, Diio, Innovata og Snowflake Software, og bygger på våre 115 års erfaring innen luftfart.
Kunstig intelligens, ofte forkortet til AI, er en form for teknologi som tillater datamaskiner og programvare å etterligne menneskelig tenkning og adferd. freqeuentflyer.no benytter AI-verktøy fra forskjellige selskaper