Flyselskap Oneworld

Qatar Airways retter blikket mot investering i Sør-Afrikansk flyselskap

Sør-Afrikansk flyselskap
Sør-Afrikansk flyselskap på shopping-listen til Qatar Airways. Foto: South African airlines.

Analytikere spekulerer i at Qatar Airways er interessert i å investere i South African Airways. Qatar Airways’ administrerende direktør, Badr Mohammed Al Meer, uttalte nylig at flyselskapet snart vil kunngjøre en investering i et flyselskap i det sørlige Afrika som en del av deres strategi for å utvide nettverket på kontinentet.

Vi er i sluttfasen av en egenkapitalinvestering i et flyselskap i den sørlige delen av Afrika.

Al Meer under pressekonferanse i Doha.

Tidligere investeringer i Afrika

Qatar Airways har tidligere gjort investeringer i det afrikanske markedet. I 2019 kjøpte flyselskapet en 60% eierandel i en lufthavn til en verdi av 1,3 milliarder dollar som bygges i Rwanda. De har også codeshare-avtaler med afrikanske flyselskaper, inkludert Rwandair, Air Botswana, og Airlink.

Al Meer’s kunngjøring har ført til spekulasjoner om hvilket flyselskap han kan referere til. Mange analytikere tror at Qatar Airways er interessert i å investere i South African Airways. Selskapet har hatt store økonomiske problemer de siste årene.

Qatar Helsinki lets celebrate Sør-Afrikansk flyselskap
Foto: Qatar Airways.

South African Airways utfordringer

Det statlige flyselskapet, som en gang var en betydelig aktør i det afrikanske markedet, ble tvunget til å stanse all virksomhet i september 2020 etter år med korrupsjon og dårlig ledelse, i tillegg til tap forårsaket av pandemien. Flyselskapet startet opp igjen i 2021, med begrensede flyvninger til afrikanske destinasjoner, og gjenopptok noen få langdistanseruter sent i 2023.

Chidozie Uzoezie, en luftfartsanalytiker og grunnlegger av African Aviation Group, sier til African Business at “selv om South African Airways nylig har gått inn og ut av forretningsredningsplaner, har det fortsatt klarte å opprettholde en sterk merkevareverdi. Dette er en av de viktigste indikatorene som potensielle investorer ser etter.”

“South African Airways trenger en seriøs investeringspartner for å hjelpe til med å reposisjonere det både i det innenlandske og internasjonale markedet,” legger han til.

Skepsis rundt investering i Sør-Afrikansk flyselskap

Imidlertid er ikke alle overbevist om at Qatar Airways vil følge opp sitt løfte om å investere i et afrikansk flyselskap. Sean Mendis, en afrikansk luftfartsanalytiker, påpeker at flyselskapet “har en historie med å love for mye og levere for lite tidligere.”

Qatar Airways annonserte tidlig i 2020 at de ville kjøpe en 49% eierandel i Rwandair, men mer enn fire år senere er avtalen fortsatt ikke fullført.

Mendis mener likevel at en potensiell investering i et sørafrikansk flyselskap ville være logisk fra Qatars perspektiv.

“Under Covid-19-pandemien utnyttet Qatar Airways Qatars relative mangel på restriksjoner på transittflyvninger, og brukte dette til å vokse inn i afrikanske markeder mens andre flyselskaper ikke kunne,” forklarer Mendis. “Det ser nå ut til at de ønsker å ta egenkapitalandeler i flyselskaper over hele Afrika for å bygge knutepunkter i regionen.”

Utfordringer med reguleringer

Mens forretningsgrunnlaget for en egenkapitalinvestering i South African Airways virker sterkt på mange måter, peker Mendis på at sørafrikanske lisensregler kan komplisere saken.

“Lisensregulering i Sør-Afrika krever at ethvert flyselskap i Sør-Afrika må ha 51% eierskap av sørafrikanske statsborgere og 75% eierskapskontroll av sørafrikanere,” sier han.

“Dette betyr at Qatar Airways, eller en hvilken som helst utenlandsk enhet som investerer i et sørafrikansk flyselskap, ville være begrenset til å ha bare 25% av selskapets stemmerett,” legger Mendis til. “Denne investeringen kan være et attraktivt forslag, men det er ikke nødvendigvis enkelt.”