Flyselskap

Turbulenstrøbbelet: Global dataplattform skal gjøre Emirates-flyvninger tryggere

Turbulenstrøbbel
Turbulenstrøbbel. Foto: Emirates.

Flyselskapers drift blir i økende grad utfordret av turbulens. Nå har Emirates sluttet seg til en global dataplattform for å navigere seg rundt dette værfenomenet til fordel for sikkerhet, klimautslipp og passasjerkomfort.

Gjennom mange tiår har forekomsten av turbulens i atmosfæren økt betraktelig. Trenden ser ikke ut til å stabilisere seg med klimaendringene. Tvert imot antyder eksperter at global oppvarming vil føre til mer ujevne luftstrømmer og økte temperaturforskjeller, som forsterker turbulens. Det er også hovedårsaken til skader på passasjerer og mannskap, samt høyt drivstofforbruk.

De siste ukene har flyselskaper opplevd kraftig turbulens på flyvningene sine, i noen tilfeller med alvorlige og fatale konsekvenser. Midt i denne stormen har verdens største flyselskap, Emirates, sluttet seg til International Air Transport Association’s (IATA) sitt samarbeid Turbulence Aware.

Kombinerer sanntidsdata og kartapplikasjon for å unngå turbulenstrøbbelet

Turbulence Aware Platform er en global informasjonsressurs for piloter og profesjonelle innen luftfart. Den leverer sanntidsdata fra tusenvis av flyvninger over hele verden. Den gjør det enklere å håndtere og redusere virkningen av turbulens i flyoperasjoner. Per nå har Turbulence Aware sikret en tryggere flytur for over 700 millioner passasjerer.

Emirates er også det første flyselskapet som integrerer IATA-plattformen i den nyeste versjonen av Lido mPilot, en mobil navigasjonsløsning fra Lufthansa Systems.

Lido mPilot er en alt-i-ett mobil navigasjonskartapplikasjon fra Lufthansa Systems, som for Emirates sin bruk har blitt konfigurert på flyselskapets spesifikke driftskrav. Lido mPilot gir piloter tilgang til terminalkart, et dynamisk generert rutekart, kart over flyplassbevegelser (AMM), og værinformasjon.

Kombinasjonen av disse plattformene vil gi pilotene muligheten til å forbedre sikkerhet og navigasjon, i tillegg til å optimalisere rutene. En omfattende mengde data kombinert med ny teknologi vil gi pilotene tilgang til oppdatert og presis informasjon om værforhold og prognoser, slik at de kan velge flyruter som unngår områder med turbulens. Ved å fly på optimale høyder kan flyene også redusere drivstofforbruket og karbonutslippet sitt.

Airbus A380 Emirates Cokpit. Foto: Emirates.

Installert på 140 Emirates-maskiner til nå

Emirates og IATA-plattformen har nå utstyrt mer enn 140 fly med programvaren som automatisk kan dele turbulensrapporter med alle flyselskaper som mater plattformen med data.

Alle nye fly som blir en del av Emirates-flåten i løpet av de neste årene, som Airbus A350 og Boeing 777-9, 777-8 og B787, vil kunne delta i programmet.

 Ved å bidra til IATAs plattform og utstyre pilotene våre med ny bransjeteknologi sørger vi for økt sikkerhet, effektivitet og kundekomfort på våre flyvninger. Vi deler turbulensdata gjennom vårt nettverk i Midtøsten, Afrika, Asia, Australia og andre regioner. Det vil bidra til bedre bransjekunnskap for å effektivt håndtere turbulens og værmønstre med enda større presisjon.

Kaptein Hassan Alhammadi, divisjonsleder senior visepresident, Flight Operations Emirates Airline.

Frederic Leger, IATAs senior visepresident for kommersielle produkter og tjenester, legger til:

– Å redusere negative effekter av turbulens er en utfordring for hele bransjen. Tilgang til presis sanntidsdata er nøkkelen for å løse dette. Samarbeidet mellom IATA Turbulence Aware, Emirates og Lufthansa Systems vil ytterligere forbedre kvaliteten og mengden av sanntidsdata som er tilgjengelig for industrien, noe som muliggjør en tryggere og mer komfortabel flyreise.