I januar inngikk Avinor og Ruter avtale om kjøp av elektriske busser. Nå er alle de 13 elektriske bussene fra kollektivtransporten i Oslo levert og tatt i bruk på flyplasser over hele landet. Bybusser i ny drakt – by Avinor.
– Med denne leveringen på plass, har vi en flåte av helelektriske busser til bruk for transport av passasjerer på flyside. Dermed har Avinor kuttet alle utslipp fra denne delen av vår drift, sier avdelingsleder for infrastruktur i Avinor, Heleen Winther Dyrstad.
Bussene ble anskaffet av Ruter i 2019 som en del av deres strategi for å elektrifisere kollektivtilbudet. Bussene har tidligere kjørt i rute på oppdrag for Ruter, med Unibuss som operatør.
– Avinor har ikke behov for tilsvarende rekkevidde som kreves til bruk i bymiljø, og inngikk derfor en avtale om å kjøpe bussene. Dette et veldig godt eksempel på hvordan vi praktiserer sirkulærøkonomi og gjenbruk på tvers i samferdselssektoren, sier Dyrstad.
Avinor har som mål å redusere egne utslipp med 42 prosent i 2030 sammenlignet med 2022. Et av de viktigste tiltakene for å klare dette, er elektrifisering av kjøretøyparken, noe som også er økonomisk gunstig.
– Ikke bare underbygger dette vår visjon om en mer bærekraftig drift, det er også kostnadsbesparende. Ved å kjøpe brukte busser sparer vi investeringskostnader og reduserer driftskostnader ved overgang fra diesel til elektrisk drivstoff. Elektriske busser krever mindre vedlikehold enn fossilt drevne busser, og på den måten reduserer vi også våre servicekostnader, forklarer Dyrstad.
LES OGSÅ:
Bybusser i ny drakt – tar omstilling på alvor
Nå er alle bussene levert, til henholdsvis Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Florø og Tromsø. Med det er hele Avinors busspark elektrifisert, og all passasjertransport til og fra flyene skjer med elektriske busser.
– Passasjerene gir positive tilbakemeldinger og det legges merke til at Avinor tar sin omstilling til mer bærekraftige løsninger på alvor. Innfasing av bussene bidrar til at flyplassene raskere når målet om å redusere eget klimautslipp. Dette viser at vi setter handling bak våre strategiske mål, sier Dyrstad.
Før bussene kunne tas i bruk, måtte de gjennom en teknisk kontroll og utbedring av eventuelle skader, før de ble hel-lakkert og profilert. Deretter gikk de gjennom en funksjonstest, der alt det tekniske på bussen ble grundig testet. Når bussene så var vasket ned, både innvendig og utvendig, ble de hentet av transportør og kjørt på lastebil til sitt nye hjem.
– Når bussene ankom de ulike flyplassene, holdt produsenten kurs for både sjåfører og maskinteknisk personell. I prosessen var ingenting overlatt til tilfeldighetene, og bussjåførene har kommet med svært positive tilbakemeldinger. Utfordringer som tomgangskjøring er ikke lengre ett problem, og de lydløse elbussene er mer behagelig å bruke for både passasjerer og ansatte.
Godt samarbeid
Dyrstad forteller at Ruter har vært svært imøtekommende for å finne en god løsning for begge selskaper og bistått Avinor i en veldig god overlevering.
– Det er veldig fint at statlige selskaper som Ruter og Avinor kan finne synergier av hverandres ressurser slik som dette prosjektet har bidratt til. Dette er noe Avinor og andre selskaper bør finne flere brukstilfeller for, oppfordrer hun avslutningsvis.