Flyselskap

Varsler milliardbøter til flyselskaper som tar betalt for håndbagasje

Ryanair kansellerer Varsler milliardbøter
Foto: Ryanair

Spanske myndigheter slår ned på praksisen, og varsler milliardbøter.

Spanske myndigheter har nylig vedtatt å gi betydelige bøter til flere flyselskaper som har tatt betalt for håndbagasje. Fire selskaper – Ryanair, EasyJet, Vueling og Volotea – står overfor bøter på til sammen over 150 millioner euro. Noe som tilsvarer rundt 1,7 milliarder kroner, ifølge en rapport fra RTVE.

Brudd på forbrukerrettigheter

Bøtene kommer som følge av at disse selskapene har brutt forbrukerrettigheter ved å nekte passasjerer muligheten til å betale for håndbagasje med kontanter, enten på flyplassen eller om bord på flyene, melder Reuters. Dette har ført til en sterk reaksjon fra den spanske forbrukerorganisasjonen FACUA, som beskriver avgjørelsen som historisk. FACUA forventer at denne avgjørelsen vil sette presedens for andre europeiske land, som kan komme til å følge etter med lignende tiltak.

Berlin Tegel lojalitetsprogram Varsler milliardbøter
Varsler milliardbøter til blant annet Easyjet. Foto: Easyjet.

Reaksjoner fra luftfartsindustrien

Den spanske luftfartsorganisasjonen ALA, som representerer over 60 flyselskaper i EU, har kritisert avgjørelsen kraftig. ALA hevder at dette i praksis er et forbud mot at enkelte selskaper kan ta seg betalt for håndbagasje. Ifølge ALA er det de reisende som blir mest skadelidende av denne avgjørelsen, da mange reisende som ikke har med håndbagasje har kunnet dra nytte av lavere billettpriser.

ALA påpeker at millioner av reisende benytter seg av muligheten til å reise uten håndbagasje, noe som gir dem tilgang til billigere flybilletter. Denne praksisen har vært en del av forretningsmodellen til lavprisselskaper som Ryanair og EasyJet, hvor passasjerer betaler ekstra for tilleggstjenester som bagasje, setevalg og mat om bord.

Fremtiden for flyreise i Europa

Avgjørelsen fra de spanske myndighetene kan ha vidtrekkende konsekvenser for flyselskaper og reisende over hele Europa. Hvis andre land følger etter, kan vi se en betydelig endring i hvordan flyselskaper priser sine tjenester og hva som inkluderes i standardbilletten. Forbrukerorganisasjoner vil trolig fortsette å presse på for mer rettferdige og transparente priser, mens flyselskaper må tilpasse seg nye reguleringer og forretningsmodeller.

Hvordan dette vil påvirke konkurransen i luftfartsindustrien og prisene for forbrukerne, gjenstår å se. En ting er sikkert: Debatten om hva som er en rettferdig prisstruktur i luftfarten er langt fra over.

Kilde: TV2, RTVE, Reuters