Det stormer rundt Boeing om dagen etter flere varslinger om mangelfull sikkerhet. Ifølge ansatte er det «panikk» på fabrikken, det meldes om et Boeing i krise.
Den amerikanske flyprodusenten Boeing har vært i en omdømmekrise helt siden et dørpanel løsnet fra et av deres 737 Max 9-fly under en flyvning i januar. Flere ansatte har den siste tiden uttalt seg kritisk til manglende fokus på sikkerhet blant ledelsen. To av disse, Joshua Dean (45) og John Barnett (62), har mistet livet etter å ha varslet om problemer med luftfartssikkerheten. Det er så langt ingen mistanke om noe kriminelt ved noen av dødsfallene, men Barnetts mor har fortalt at hun holder flyprodusenten delvis ansvarlig for hennes sønns død. Nå har flere ansatte uttalt seg om uholdbare forhold på Boeing-fabrikken i Everett, Washington, til The Guardian.
Effektivitet over sikkerhet
En mekaniker som jobber på fabrikken, uttaler til avisen at fabrikken er full av mangelfulle 787-fly som trenger reparering. I 2021 ble den endelige monteringen av flyene flyttet fra Everett til et anlegg i South Carolina.
Fordi når de kommer hit, river vi dem fra hverandre.
Han forteller videre at ledelsen ved fabrikken prioriterer effektivitet over sikkerhet, og ber mekanikerne tie om bekymringer rundt kvaliteten ved sikkerheten. Boeing har ikke kommentert hvorvidt de ansatte har blitt presset til å ikke ta opp bekymringer om kvaliteten, men da de ansatte nylig ble oppfordret til å si fra, økte antall innsendinger til en intern portal for sikkerhets- og kvalitetsbekymringer med 500 prosent.
Et ekspertpanel fra det amerikanske luftfartsdirektoratet uttalte tidligere i år at det er et avvik mellom ledelsen og arbeidernes syn på sikkerhet, og kom med hele 53 forslag til forbedring av sikkerheten. Torsdag svarte Boeing luftfartsdirektoratet med en plan på å løse problemene, hvor alle 53 forslagene skal bli tatt tak i.
Panikkmodus
En annen mekaniker ved fabrikken beskriver hvordan «kritiske feil» i Boeings 787-produksjonslinje førte til et enormt press på arbeiderne.
Vi er i panikk modus, sa de, fordi ledelsen skjønte endelig at de har flere folk som ikke aner hva som skjer enn folk som gjør det. uttaler mekanikeren til The Guardian.
Flere ansatte hevder også at lederne for mekaniker-lagene blir plukket ut fra deres forhold til ledelsen, og ikke ut fra deres ferdigheter. Til det svarer Boeing:
Vi verdsetter erfaring så vel som andre faktorer som kompetanse, resultater og lederskap. Teamlederne våre hjelper til med å utvikle ansatte mens den generelle opplæringen vi gir bygger kunnskapen og ferdighetene til lagkameratene våre etter hvert som de avanserer i Boeing-karrieren.
Dette har vært en turbulent periode for Boeing. Anklager om dårlig sikkerhet og ineffektivitet har skapt stor uro blant både ansatte og offentligheten. Det gjenstår å se om de nye tiltakene vil være tilstrekkelige for å gjenopprette tilliten til selskapet.
Kilder:
- The Guardian – Boeing 737 Max Safety Concerns
- The Guardian – Boeing 787 Production Line Issues
- CNBC – Boeing’s Internal Safety Concerns
- FAA Report on Boeing Safety Recommendations (https://www.faa.gov/newsroom/faa-report-boeing-safety-recommendations)